Рок-пера (англ. rock opera) — это опера в жанре рок-музыки.
Рок-оперы представляют собой музыкально-сценические произведения, где в ариях, исполняемых множеством вокалистов по ролям, раскрывается сюжет оперы. При этом по музыке арии, написаны в стиле рок, на сцене могут вместе с солистами присутствовать гитаристы и прочие рок-музыканты.
Рок-оперы могут быть как одноразовая запись, так и постоянно действующим представлением с постоянным или меняющимся составом исполнителей. Часто для записи или живого исполнения рок-опер на главные роли приглашают солистов из известных групп. Наличие ролей и сюжета отличает рок-оперы от простого концептуального альбома.
Происхождение термина
4 июля 1966 журнал RPM(Торонто) написал, что «Брюс Кокберн и Уильям Хокинс работают над рок-оперой, с предпосылкой, что им есть "что сказать". Опера Кокберна и Хокинса так и не была завершена, но некоторые композиции с неудавшегося проекта появились на альбоме группы 3's a Crowd под названием Christopher's Movie Matinee(1968).
Альбом группы 3's a Crowd. Прошу прощения за качество лучшего не нашёл
Альтернативная версия происхождения термина рок-опера, возможно, возникла на неофициальном собрании Пита Таунсенда, гитариста группы The Who, и его друзей, которое происходило в том же году (т.е. 1966). Таунсенд, как говорят, исполнял Gratis Amatis для своих друзей и один из них заметил, что нечётные песни были настоящей рок-оперой. Кит Ламберт, со-менеджер и продюсер The Who, воскликнул: "Теперь у нас есть идея!". В том же году The Who выпустила свой первый опыт рок-оперы, девятиминутный трек из шести частей под названием "A Quick One, While He's Away", вышедший на альбоме "A Quick One".
Пит Таунсенд
Первопроходцы
В октябре 1967 года британская группа Nirvana (не путать с более поздней американской группой с одноименным названием) выпустила The Story of Simon Simopath, вполне возможно, что первый альбомом в истории рок-музыки содержащий полноценную историю, и таким образом его можно назвать первой рок-оперой.
В апреле 1969 года Пит Таунсенд и The Who выпускают "Tommy", первая полноценная рок-опера за авторством группы и первая музыкальная работа официально объявленная рок-оперой(это подтверждалось надписью на обложке). Спродюссированный Ламбертом альбом был написан почти полностью Таунсендом, за исключением двух треков написанных басистом Джоном Энтвистлом и одного принадлежащего ударнику Киту Муну. Сюжетная линия альбома разворачивается в Англии, после Первой мировой войны. Капитан Уокер не возвращается после одного из сражений. Его считают погибшим, и жене Уокера, Норе, приходит «похоронка». В день окончания войны у неё рождается сын Томми. Приблизительно через четыре года капитан Уокер возвращается домой и обнаруживает, что его жена нашла себе любовника, они его убивают. Томми становится свидетелем этого. Чтобы скрыть преступление, мать с отцом убеждают Томми, что он ничего не видел, не слышал, и никому ничего не скажет, тем самым психически травмируя ребенка. В результате Томми становится глухим, немым и слепым. В своем подсознании Томми учится интерпретировать все физические ощущения как музыку.
Одна из многочисленных вариантов обложки
В 2003 году альбом попал на 96 место в списке журнала Rolling Stone 500 величайших альбомов всех времён по версии журнала Rolling Stone. Альбом занял 90 место в рейтинге канала VH1 100 величайших альбомов рок-н-ролла и попал в книгу «1001 Альбом, которые вы должны услышать прежде чем умереть». Tommy попал на 16-е место в рейтинге NME в 1974 году. Также он попал в список журнала Q «Музыка, которая изменила мир: Часть первая 1954—1969» в 2004 году.
"Tommy" оказал влияние на многих композиторов того периода, в их числе оказался и Эндрю Ллойда Уэббера, который совместно с поэтом Тимом Райсом создал «Иисус Христос — суперзвезда» (Jesus Christ Superstar), который впервые был записан и выпущен в качестве концептуального альбома в 1970 году. Заглавную партию исполнил вокалист группы Deep Purple Иэн Гиллан. В записи приняли участие другие известные исполнители: Мюррей Хэд(Иуда), Майк Д’Або (Ирод), блюзмен Виктор Брокс (Каиафа), а также Барри Деннен (Понтий Пилат) и Ивонн Эллиман(Мария Магдалина), ставшие известными впоследствии. К слову, изначально роль Иисуса была предложена Джону Леннону, который проживал в то время в Нью-Йорке. Однако Леннон выставил условие, чтобы роль Марии Магдалены исполнила Йоко Оно. Уэббер не смог согласиться и в результате роль досталась Яну Гиллану. Сюжет рок-оперы основывается на евангельских повествованиях и охватывает период от въезда Иисуса в Иерусалим до его казни на Голгофе. Jesus Christ Superstar официально считался рок-оперой, но стал гораздо более известен как бродвейский мюзикл, ведущие, где считался "рок-мюзиклом", что способствовало стиранию различий между этими двумя терминами.
Оригинальный вариант обложки
В 1979 году Pink Floyd выпускает свой легендарный альбом The Wall. Основной автор альбома — басист Роджер Уотерс. Концептуальный двойной альбом написан на основе его личных переживаний и повествует о стене отчуждения, отделяющей главного героя (Пинка) от всего остального мира. По словам Роджера, идея альбома зародилась после одного из концертных выступлений группы, когда он, не вытерпев выходок одного из фанатов у сцены, плюнул ему в лицо и отказался продолжать выступление. Концепция построения альбома близка к рок-опере, но нет выраженного повествования от лица героев, кроме композиции «The Trial». Звучание новое, совершенно не похожее на Pink Floyd, но одновременно совершенно узнаваемое. И это неудивительно, ведь три предыдущих альбома были совершенно разными с музыкальной точки зрения.
Раз заговорили о The Wall как не вспомнить легендарные шагающие молотки
Немного о рок-опере в России
«Орфей и Эвридика» - первая советская рок-опера. Написана композитором Александром Журбиным и драматургом Юрием Димитриным, поставлена ансамблем «Поющие гитары» в оперной студии при Ленинградской Консерватории.
Александр Журбин
28 ноября и 11 декабря 1974 состоялись заседания худсовета «Ленконцерта», на которых авторы представили свое детище: Композитор пел и играл на рояле, а Либреттист подпевал, где мог, и читал ремарки. Сейчас сложно представить, что нашей истории могло бы не быть по милости очень большой и очень круглой печати какой-нибудь Тройки... Но все прошло благополучно: оперу «пропустили». Более того, в протоколе можно найти такие отзывы, как «мне чрезвычайно понравилось», «превосходное произведение»... Заминка произошла в Обкоме партии — не понравилось вынесенное в заглавие слово «рок». Чтобы избежать неприятностей Ю.Димитрин предложил заменить его политически нейтральным словом «зонг» (от нем. der Song — «эстрадная песенка»), позаимствованным из драматургии Бертольда Брехта.
Юрий Дмитрин
Сюжет оперы далек от сюжета мифа. Сохранена лишь формальная схема: любовь героев, разлука, попытка Орфея вновь обрести Эвридику, его возвращение к жизни без нее и, наконец, их воссоединение навсегда. В пьесе не так много действующих лиц: четверо главных (Орфей, Эвридика, Фортуна и Харон), трое второго плана — певцы, которые состязаются с Орфеем... И еще один, который царит на сцене на протяжении всего спектакля. Это Вестники — хор, исполняющий пресловутые зонги, рассказывающий историю героев и словно вершащий их судьбу.
Афиша одного из спектаклей
В 2003 году опера вошла в книгу рекордов Гиннесса как мюзикл, максимальное количество раз сыгранный одним коллективом (на момент регистрации рекорда спектакль исполнялся 2350-й раз).
«Юнона и Авось» — одна из наиболее известных советских рок-опер композитора Алексея Рыбникова на стихи поэта Андрея Вознесенского. В основу либретто была действительно положена поэма «Авось» (1970), хотя для театральной постановки пришлось, естественно, дописывать многие арии и сцены. Поскольку слово «рок-опера» в то время было запрещено (как и рок-музыка вообще), авторы написали под названием произведения: «современная опера». Постановка танцевальных номеров была осуществлена балетмейстером Владимиром Васильевым, который также изначально почувствовал, что готовящаяся постановка не имеет аналогов на советской сцене.
Обложка одного из дисковых изданий
Параллельно с работой над спектаклем в Московском театре имени Ленинского комсомола в 1980 г. была записана аудиоверсия оперы с другими исполнителями. Первое публичное прослушивание записанного произведения состоялось 9 декабря 1980 г. в церкви Покрова на Филях (Москва). Однако из-за цензурных препон альбом из двух стереопластинок был выпущен фирмой «Мелодия» только в 1982 году.
На следующей странице, я расскажу о тех альбомах, которые привлекли моё внимание и чем-то мне приглянулись.
Рок-Оперы
Savatage – Streets: A Rock Opera
История рассказывает о потухшей рок-звезде по имени DT Jesus(DT это сокращение от De-Tox или Down-Town). В его жизни наступили трудные времена, на момент начала истории он наркодиллер. DT Jesus это просто очередной отщепенец на улицах Нью-Йорка. Streets рассказывает его личную историю, возвращение к славе и повторное падение.
Концепция Streets основана на книге, написанной Полом О'Нилом за много лет до его участия в группе. Streets никогда не задумалась как автобиография. На самом деле, она была написана в 1979 году в качестве бродвейского спектакля и хранилась дома, в ящике у Пола О'Нила, пока Крисс Олива не нашел её и сказал, что она могла бы стать следующим альбомом Savatage. Занятен, так же тот факт, что изначально Олива хотел назвать альбом «Ghost in the Ruins», ему не нравилось то, что слово «рок-опера», было вынесено в заголовок. В конце концов, альбом под названием «Ghost in the Ruins» был выпущен в 1995 году как дань уважения Криссу Оливе, погибшему 17 октября 1993 года, по вине пьяного водителя.
«Улицы» просто удивительная работа. Яркий, запоминающийся, эмоциональный, атмосферный альбом. В первую очередь благодаря вокалисту, Джону Оливе. В этой рок-опере нет приглашённых вокалистов, все партии поёт только он (не считая бэк-вокала). Но это и не нужно, манера его пения очень разнообразна. Это и красивый чистый вокал(A Little To Far) и рок-н-ролльный визг(Sammy and Tex) и что-то таинственно мефистофельское(Agony And Ecstatsy).
Вокал Оливы, вместе с не менее потрясающей инструментальной частью, со множеством соляков, цепляющих мелодий и пианино создали удивительные по своей красоте баллады(St. Patrick's, A Little Too Far). Которые служат своего рода перезагрузкой между какими-нибудь мрачными вещами(Ghost In The Ruins) или боевиками(Sammy and Tex).
«Улицы» просто удивительная работа. Яркий, запоминающийся, эмоциональный, атмосферный альбом. В первую очередь благодаря вокалисту, Джону Оливе. В этой рок-опере нет приглашённых вокалистов, все партии поёт только он (не считая бэк-вокала). Но это и не нужно, манера его пения очень разнообразна. Это и красивый чистый вокал(A Little To Far) и рок-н-ролльный визг(Sammy and Tex) и что-то таинственно мефистофельское(Agony And Ecstatsy).
Вокал Оливы, вместе с не менее потрясающей инструментальной частью, со множеством соляков, цепляющих мелодий и пианино создали удивительные по своей красоте баллады(St. Patrick's, A Little Too Far). Которые служат своего рода перезагрузкой между какими-нибудь мрачными вещами(Ghost In The Ruins) или боевиками(Sammy and Tex).
Savatage - Sammy And Tex
Hey D.T. what you been up to It's been a real long time And your bill's past due Stop right there Don't you look away 'Cause you've had your fun Now it's time to pay
Now you know that I've been waiting And I'm really very patient But you've really pushed me way too far 'Cause you owe me thirty thousand And with interest it's been growing While you've hidden in these bars
Now I would have said just duck it But then money by the bucket I hear you're raking in So please forgive my diction And prepare for crucifixion While I write your next of kin
So please don't turn away You borrowed now you pay Seems your mind's Gone a bit off track Time to readjust 'Cause Sammy's back
So Sammy started dealing and D.T. started reeling And they tumbled to the floor The furniture was flying And D.T. thought of dying When Tex walked through the door
Now Tex he wasn't waiting And without hesitating Grabbed Sammy by the throat And Sammy started shakin' A frightened slab of bacon Hanging like a coat
Seemed things were going right Till Sammy pulled a knife sayin'
"If you want to cut the cards Sammy's gonna up the odds"
Then everything was quiet A street after the riot And the silence hung like death And Tex he wasn't breathing His body lay there bleeding A knife inside his chest
When D.T. saw his friend there He quickly lost his terror As something tore inside His face was clenched in hatred As his mind formulated How this pimp would die
Sammy saw it in his eyes And thought retreat would be wise
Saying "Seems I've stayed A bit too long So I'll take my things And Sammy's gone"
Текст песни:
Hey D.T. what you been up to It's been a real long time And your bill's past due Stop right there Don't you look away 'Cause you've had your fun Now it's time to pay
Now you know that I've been waiting And I'm really very patient But you've really pushed me way too far 'Cause you owe me thirty thousand And with interest it's been growing While you've hidden in these bars
Now I would have said just duck it But then money by the bucket I hear you're raking in So please forgive my diction And prepare for crucifixion While I write your next of kin
So please don't turn away You borrowed now you pay Seems your mind's Gone a bit off track Time to readjust 'Cause Sammy's back
So Sammy started dealing and D.T. started reeling And they tumbled to the floor The furniture was flying And D.T. thought of dying When Tex walked through the door
Now Tex he wasn't waiting And without hesitating Grabbed Sammy by the throat And Sammy started shakin' A frightened slab of bacon Hanging like a coat
Seemed things were going right Till Sammy pulled a knife sayin'
"If you want to cut the cards Sammy's gonna up the odds"
Then everything was quiet A street after the riot And the silence hung like death And Tex he wasn't breathing His body lay there bleeding A knife inside his chest
When D.T. saw his friend there He quickly lost his terror As something tore inside His face was clenched in hatred As his mind formulated How this pimp would die
Sammy saw it in his eyes And thought retreat would be wise
Saying "Seems I've stayed A bit too long So I'll take my things And Sammy's gone"
Savatage - St. Patrick's
Hey there Lord it's me I wondered if you're free Or not asleep This just won't keep It seems I just don't see
Why all the things we asked Or prayed would come to pass Have gone unheard Like silent words That slip into the past
'Cause Lord they're not schemes Can't you tell dreams Why do you let them slip by Never even tried
It isn't you don't hear There's far too many tears Or can't you feel Are we unreal To one who knows no peers
You say we must pay dues But still I am confused I need to walk And with you talk Instead of to statues
'Cause Lord they're not schemes Can't you tell dreams Why do you let them slip by Never even tried
'Cause you take all the fame But who'll accept the blame For all the hurt Down here on earth Unnecessary pain Surely you must care Or are you only air Built in our minds When we're in binds Never really there
Can we be tired of you Is that something we're allowed to do For even the blind change their views And it's time we tried something new
So I've pled my case I'll now pull my escape Didn't mean to doubt What it's all about Seems I forgot my place
But if you find the time Please change the story line Or give a call Explain it all I'll even leave the dime
Текст песни:
Hey there Lord it's me I wondered if you're free Or not asleep This just won't keep It seems I just don't see
Why all the things we asked Or prayed would come to pass Have gone unheard Like silent words That slip into the past
'Cause Lord they're not schemes Can't you tell dreams Why do you let them slip by Never even tried
It isn't you don't hear There's far too many tears Or can't you feel Are we unreal To one who knows no peers
You say we must pay dues But still I am confused I need to walk And with you talk Instead of to statues
'Cause Lord they're not schemes Can't you tell dreams Why do you let them slip by Never even tried
'Cause you take all the fame But who'll accept the blame For all the hurt Down here on earth Unnecessary pain Surely you must care Or are you only air Built in our minds When we're in binds Never really there
Can we be tired of you Is that something we're allowed to do For even the blind change their views And it's time we tried something new
So I've pled my case I'll now pull my escape Didn't mean to doubt What it's all about Seems I forgot my place
But if you find the time Please change the story line Or give a call Explain it all I'll even leave the dime
Savatage - Ghost In The Ruins
Savatage - Ghost In The Ruins
Текст песни:
Got a limousine I wanna show it Future's looking good I'll probably blow it Had some parents once But you'd never know it Bank roll oversize So what if I stole it
But who am I foolin' I'm the king of the ruins
But I'm doin' well tonight Got dreams to sell tonight
Got to belong Try to hang on Got to belong
Ghost in the ruins I'm runnin' the street scene Ghost in the ruins Burnin' like gasoline Ghost in the ruins I'm takin' you in deep Ghost in the ruins East Side West Side playin' for keeps
See the runaway there on the corner Just a throwaway but somebody's daughter Had a pretty face so somebody bought her Sellin' her soul away so put in your order
She knows what she's doin' She's a ghost in the ruins She's doin' it well tonight She got dreams to sell tonight She wants to belong She knows what to do She's got to hang on Ghost in the ruins I'm runnin' the street scene Ghost in the ruins Burnin' like gasoline Ghost in the ruins I'm takin' you in deep Ghost in the ruins East Side West Side Playin' for keeps Playin' for keeps Yeah, yeah
Wants to belong Knows what to do You got to hang on Ghost in the ruins I'm runnin' the street scene Ghost in the ruins Burnin' like gasoline Ghost in the ruins I'm takin' you in deep Ghost in the ruins East Side West Side Playin' for keeps
You know I don't know anymore I know I know that you know I know I know that you know I know I know that you know I don't know anymore I know I know that you know I know I know that you know I know I know that you know I don't know anymore I'm tellin' you I don't know anymore No, no I don't know anymore
Trans-Siberian Orchestra - Beethoven's Last Night
Оригинальная обложка 2000 года
И обложка дополненного издания 2012 года
Альбом рассказывает вымышленную историю Людвига ван Бетховена в последнюю ночь своей жизни, когда дьявол, Мефистофель, приходит, чтобы забрать его душу. С помощью Судьбы и ее сын Твиста, Бетховен невольно обманывает дьявола, что позволяет сохранить его душу, которую, как он думал, что потерял.
Альбом представляет собой рок-оперу с множеством песен, основанных на мелодиях из классической музыки, особенно Бетховена. Это первый альбом Trans-Siberian Orchestra, в котором нет темы рождества.
Действующие лица
Людвиг ван Бетховен (Джоди Эшворт) - маэстро собственной персоной в последнюю ночь своей жизни
Судьба (Сильвия Тосун) - сама Судьба, предстает в образе молодой и красивой женщины
Твист (Случай) (Джейми Торселлини) - сын Судьбы, горбатый карлик; шалун и насмешник, но не злой
Мефистофель (Джон Олива) - дьявол собственной персоной; воплощение зла, но с соблазняющим обаянием и вкусом
Молодой Бетховен (Гай Леммоннье) - композитор в молодости
Тереза (Патти Руссо) - легендарная "Бессмертная возлюбленная", величайшая любовь композитора
Моцарт - Вольфганг Амадей собственной персоной
Маленькая девочка - сирота, ей около шести лет
Музы - голоса вдохновения
ИМХО
Настоящее эпическое полотно, грандиозная опера, в которой музыка и сюжет преобладает над вокальной составляющей. Что впрочем, не удивительно, если задуматься что главное действующее лицо сам Бетховен.
Атмосфера просто волшебная, почти театральная. Увертюра открывающая альбом задаёт настроение: небольшой кабинет, погружённый в приятную полутьму лунной ночи, куда освежающий мысли ветер приносит через открытое окно сырой и промозглый воздух, вобравший в себя тишину венских улиц. Пламя свечей в агонии колеблется, не желая гаснуть, молния простирает свои длинные тонкие пальцы, освещая лишь на мгновение видимый вдали готический собор, а за фортепьяно, вокруг которого рассыпаны бумаги с партитурой Десятой Симфонии, сидит сам Мастер, опершись руками на клавиатуру. Бетховен в последний день своей жизни... Вот появляется карлик Твист и его мать.
Возвращаясь к вопросу вокала, он на альбоме тоже отличный, но театральный, оперный, в котором главное передать характер персонажа: мерзкий голос Твиста, мрачный и жуткий Мефистофель, страдающий Бетховен…
Настоящее эпическое полотно, грандиозная опера, в которой музыка и сюжет преобладает над вокальной составляющей. Что впрочем, не удивительно, если задуматься что главное действующее лицо сам Бетховен.
Атмосфера просто волшебная, почти театральная. Увертюра открывающая альбом задаёт настроение: небольшой кабинет, погружённый в приятную полутьму лунной ночи, куда освежающий мысли ветер приносит через открытое окно сырой и промозглый воздух, вобравший в себя тишину венских улиц. Пламя свечей в агонии колеблется, не желая гаснуть, молния простирает свои длинные тонкие пальцы, освещая лишь на мгновение видимый вдали готический собор, а за фортепьяно, вокруг которого рассыпаны бумаги с партитурой Десятой Симфонии, сидит сам Мастер, опершись руками на клавиатуру. Бетховен в последний день своей жизни... Вот появляется карлик Твист и его мать.
Возвращаясь к вопросу вокала, он на альбоме тоже отличный, но театральный, оперный, в котором главное передать характер персонажа: мерзкий голос Твиста, мрачный и жуткий Мефистофель, страдающий Бетховен…
[MEPHISTOPHELES]
THERE IS A CHILD AND SHE SLEEPS IN THE GUTTER DON'T CLOSE YOUR EYES AND SHE'S EASY TO SEE SHE IS NOT YOUR CHILD SHE'S ALWAYS ANOTHER'S AND THOSE YOU ABANDON THEY ARE LEFT TO ME
AND KNOW I WILL IMPALE HER LIKE A KNIFE LEAVE HER TWISTING DAY AFTER DAY AFTER DAY OF A VERY SHORT LIFE WITH ME
LISTEN NOW CLOSELY AND HEAR HOW I'VE PLANNED IT PLEASE LET ME TELL YOU JUST HOW IT WILL BE
SHE'LL FEEL THE PAIN BUT SHE WON'T UNDERSTAND IT SHE'LL THINK IT'S HER FATE BUT WE'LL KNOW IT'S ME
AND KNOW I WILL IMPALE HER LIKE A KNIFE LEAVE HER TWISTING DAY AFTER DAY AFTER DAY OF A VERY SHORT LIFE WITH ME
SO LET ME KNOW HAVE I BEEN CLEAR THAT I WILL MAGNIFY EACH CUT AND EVERY BRUISE AND EVERY SINGLE CHILDHOOD TEAR
I'LL PICK HER SCABS CRIPPLE A HAND PUSH A FINGER IN EACH WOUND I MAKE NOW TELL ME THEN DO YOU UNDERSTAND YOU UNDERSTAND? YOU UNDERSTAND YOU UNDERSTAND? YOU UNDERSTAND
AND KNOW I WILL IMPALE HER LIKE A KNIFE LEAVE HER TWISTING DAY AFTER DAY AFTER DAY OF A VERY SHORT LIFE WITH ME
Текст песни:
[MEPHISTOPHELES]
THERE IS A CHILD AND SHE SLEEPS IN THE GUTTER DON'T CLOSE YOUR EYES AND SHE'S EASY TO SEE SHE IS NOT YOUR CHILD SHE'S ALWAYS ANOTHER'S AND THOSE YOU ABANDON THEY ARE LEFT TO ME
AND KNOW I WILL IMPALE HER LIKE A KNIFE LEAVE HER TWISTING DAY AFTER DAY AFTER DAY OF A VERY SHORT LIFE WITH ME
LISTEN NOW CLOSELY AND HEAR HOW I'VE PLANNED IT PLEASE LET ME TELL YOU JUST HOW IT WILL BE
SHE'LL FEEL THE PAIN BUT SHE WON'T UNDERSTAND IT SHE'LL THINK IT'S HER FATE BUT WE'LL KNOW IT'S ME
AND KNOW I WILL IMPALE HER LIKE A KNIFE LEAVE HER TWISTING DAY AFTER DAY AFTER DAY OF A VERY SHORT LIFE WITH ME
SO LET ME KNOW HAVE I BEEN CLEAR THAT I WILL MAGNIFY EACH CUT AND EVERY BRUISE AND EVERY SINGLE CHILDHOOD TEAR
I'LL PICK HER SCABS CRIPPLE A HAND PUSH A FINGER IN EACH WOUND I MAKE NOW TELL ME THEN DO YOU UNDERSTAND YOU UNDERSTAND? YOU UNDERSTAND YOU UNDERSTAND? YOU UNDERSTAND
AND KNOW I WILL IMPALE HER LIKE A KNIFE LEAVE HER TWISTING DAY AFTER DAY AFTER DAY OF A VERY SHORT LIFE WITH ME
Текст песни:
[BEETHOVEN]
AND HERE IN THE NIGHT AS I FEEL THE INFERNO I STARE IN THE DARK THINKING WHAT IS ETERNAL
THE MAN OR THE MOMENT THE ACT OR THE REASON THESE THOUGHTS FILL MY HEAD AS I CONTEMPLATE TREASON
OF DREAMS I HAVE HAD AND DREAMS I HAVE PONDERED WHEN LATE IN THE NIGHT MY MIND IT WOULD WANDER
TO THINGS I HAVE DONE AND THEN QUICKLY REGRETTED WHILE DENYING VICES MY LIFE HAD SELECTED
AND I THINK WHAT I'VE DONE OR HAVE YET TO BEGIN AND THE MAN I'VE BECOME AND THE MAN THAT I'VE BEEN
NOW CAUGHT IN A WALTZ WITH THE ETERNAL DANCER I'M COURTED BY DEATH BUT DEATH ISN'T THE ANSWER I SAY
ALL I WAS MEANT TO BE COULD I SUDDENLY JUST DECIDE NOT A THOUGHT WOULD SURVIVE COULD IT BE MY LIFE'S WORTH ENDED THERE WITH MY BIRTH
IF I COULD SEE SOMEONE WHO'S BEEN THERE BEFORE ME AND TRADED HIS SOUL FOR A MOMENT OF GLORY
HIS PENANCE OR MERCY BY SPIRITS DEBATED WHILE JUDGED ON A SCALE THAT'S BEEN HEAVILY WEIGHTED
AND WHAT HAVE I DONE COULD THERE BE SUCH A SIN IN THIS MAN I'VE BECOME IN THIS MAN THAT I'VE BEEN
NOW CALLING TO GOD FROM THE PIT'S VERY BOTTOM I PRAY HE FORGIVES EVERY SIN I'VE FORGOTTEN THIS DAY
AND WHO WOULD HAVE THOUGHT THAT MY FATE IT WOULD CONJURE THIS TWIST IN THE ROAD ON WHICH I HAVE WANDERED
EACH VISION AND DREAM NOW COMPLETELY DISMEMBERED TO GIVE ONE'S WHOLE LIFE AND FIND NOTHING'S REMEMBERED
AND WHAT GOOD IS A LIFE THAT LEAVES NOTHING BEHIND NOT A THOUGHT OR A DREAM THAT MIGHT ECHO IN TIME
THE YEARS AND THE HOURS THE SECONDS AND MINUTES AND EVERYTHING THAT MY LIFE HAS PLACED IN IT BETRAYED BETRAYED BETRAYED
THE THINGS I HAVE DONE THE PLACES I'VE BEEN THE COST OF MY DREAMS THE WEIGHT OF MY SINS
AND EVERYTHING THAT I'VE GATHERED IN LIFE COULD IT BE LOST COULD IT BE LOST IN THIS COULD IT BE LOST IN THIS NIGHT
[BEETHOVEN]
AND HERE IN THE NIGHT AS I FEEL THE INFERNO I STARE IN THE DARK THINKING WHAT IS ETERNAL
THE MAN OR THE MOMENT THE ACT OR THE REASON THESE THOUGHTS FILL MY HEAD AS I CONTEMPLATE TREASON
OF DREAMS I HAVE HAD AND DREAMS I HAVE PONDERED WHEN LATE IN THE NIGHT MY MIND IT WOULD WANDER
TO THINGS I HAVE DONE AND THEN QUICKLY REGRETTED WHILE DENYING VICES MY LIFE HAD SELECTED
AND I THINK WHAT I'VE DONE OR HAVE YET TO BEGIN AND THE MAN I'VE BECOME AND THE MAN THAT I'VE BEEN
NOW CAUGHT IN A WALTZ WITH THE ETERNAL DANCER I'M COURTED BY DEATH BUT DEATH ISN'T THE ANSWER I SAY
ALL I WAS MEANT TO BE COULD I SUDDENLY JUST DECIDE NOT A THOUGHT WOULD SURVIVE COULD IT BE MY LIFE'S WORTH ENDED THERE WITH MY BIRTH
IF I COULD SEE SOMEONE WHO'S BEEN THERE BEFORE ME AND TRADED HIS SOUL FOR A MOMENT OF GLORY
HIS PENANCE OR MERCY BY SPIRITS DEBATED WHILE JUDGED ON A SCALE THAT'S BEEN HEAVILY WEIGHTED
AND WHAT HAVE I DONE COULD THERE BE SUCH A SIN IN THIS MAN I'VE BECOME IN THIS MAN THAT I'VE BEEN
NOW CALLING TO GOD FROM THE PIT'S VERY BOTTOM I PRAY HE FORGIVES EVERY SIN I'VE FORGOTTEN THIS DAY
AND WHO WOULD HAVE THOUGHT THAT MY FATE IT WOULD CONJURE THIS TWIST IN THE ROAD ON WHICH I HAVE WANDERED
EACH VISION AND DREAM NOW COMPLETELY DISMEMBERED TO GIVE ONE'S WHOLE LIFE AND FIND NOTHING'S REMEMBERED
AND WHAT GOOD IS A LIFE THAT LEAVES NOTHING BEHIND NOT A THOUGHT OR A DREAM THAT MIGHT ECHO IN TIME
THE YEARS AND THE HOURS THE SECONDS AND MINUTES AND EVERYTHING THAT MY LIFE HAS PLACED IN IT BETRAYED BETRAYED BETRAYED
THE THINGS I HAVE DONE THE PLACES I'VE BEEN THE COST OF MY DREAMS THE WEIGHT OF MY SINS
AND EVERYTHING THAT I'VE GATHERED IN LIFE COULD IT BE LOST COULD IT BE LOST IN THIS COULD IT BE LOST IN THIS NIGHT
Beyond the Bridge – The Old Man and the Spirit
Альбом рассматривает двойственность человеческой сущности, его противоречия между чувствами и разумом. Последнее воплощается в характере Духа. Она является олицетворением мудрости и осознания того, что недостижимо для человечества, однако, она не способна на чувства. Ее противник, характер Старика, представлен как кутила, познавший все низшие и высшие человеческие чувства. Придя в старости к размеренной жизни, он начинает искать высший смысл, для оценки своей жизни в водовороте времени. По мере развития сюжета, Дух убеждает его, что нет никакого способа для человека, чтобы преодолеть ограничения человеческого восприятия. Их можно преступить только с помощью мудрости Духа. Осознавая человеческое любопытство, Дух предлагает ответить на все вопросы Старика - в обмен на его переживания и чувства. Высокая цена, так как они неразделимо связаны с воспоминаниями Старика.
ИМХО
Прогрессив металл встречает рок-оперу, вот такими словами можно описать содержание The Old Man and The Spirit. Продолжительные по времени, разнообразные по мелодии композиции и красивый вокал Харби Лонганса и Делании Мар. Казалось бы, ничего не обычного, но мне этот альбом очень приглянулся именно этим, он очень легко слушается и воспринимается. Он берёт именно целостностью своего восприятия: музыка+текст+вокал создают нужное настроение, атмосферу всей рок-оперы.
Прогрессив металл встречает рок-оперу, вот такими словами можно описать содержание The Old Man and The Spirit. Продолжительные по времени, разнообразные по мелодии композиции и красивый вокал Харби Лонганса и Делании Мар. Казалось бы, ничего не обычного, но мне этот альбом очень приглянулся именно этим, он очень легко слушается и воспринимается. Он берёт именно целостностью своего восприятия: музыка+текст+вокал создают нужное настроение, атмосферу всей рок-оперы.
Old Man: My heart is a ponderer My soul is a wanderer To touch, to be To feel, to see The edge of the knife The difference is human Is life
Spirit: Now that your’e close to the key, tell me Would you halt and send the called away?
Old Man: All my memories of life canʼt die All my memories of truth can’t lie And my memories of trust deny That to know is to see
Hear the pulse of my veins at night Let my will and my thoughts ignite Why should I seek the truth in light When the truth is in me
Choir: Tide is turning No more yearning!
Old Man: All my memories of hope All my memories of youth All my memories of cheer All my memories of truth All my memories of fear All my memories of trust All my memories of lust
Spirit: Never, ever will you see I will know what you will be
It is all a matter of knowing When the wind is sprung up and blowing When the sky is gleaming Rivers streaming Itʼs a matter of knowing
There is so much reason to wonder So much reason to wonder There is so much reason to wonder So much reason to ask
Old Man: Stop your fraud! Let it be Stop your lies! Your deceit! Let it be Your disguise And I thank God I ripped off your mask!
Spirit: Then, pitiful human You won’t spy the forces inside And, thank your acumen You will die, as many have died Now, pitiful human Say goodbye
Never, ever will you see I will know what you will be
You will weep, you will cry You will be, you will stay Ever blinded You will weep, you will cry You will be, you will stay Just a Man
You will turn into dust And so it ends You will turn into dust And so it ends
Old Man: All my memories of faith All my memories of strife All my memories of hope All my memories of life Show itʼs true What I always knew:
My heart is a ponderer My soul is a wanderer My heart is a ponderer Its the edge of the knife The difference is life
My heart is a ponderer My soul is a wanderer Its the edge of the knife The difference is life
All my memory of joy is her All my memory of sense is her All my memory of life is her So Im wondering How could I trade Whom I love…?
Old Man: My heart is a ponderer My soul is a wanderer To touch, to be To feel, to see The edge of the knife The difference is human Is life
Spirit: Now that your’e close to the key, tell me Would you halt and send the called away?
Old Man: All my memories of life canʼt die All my memories of truth can’t lie And my memories of trust deny That to know is to see
Hear the pulse of my veins at night Let my will and my thoughts ignite Why should I seek the truth in light When the truth is in me
Choir: Tide is turning No more yearning!
Old Man: All my memories of hope All my memories of youth All my memories of cheer All my memories of truth All my memories of fear All my memories of trust All my memories of lust
Spirit: Never, ever will you see I will know what you will be
It is all a matter of knowing When the wind is sprung up and blowing When the sky is gleaming Rivers streaming Itʼs a matter of knowing
There is so much reason to wonder So much reason to wonder There is so much reason to wonder So much reason to ask
Old Man: Stop your fraud! Let it be Stop your lies! Your deceit! Let it be Your disguise And I thank God I ripped off your mask!
Spirit: Then, pitiful human You won’t spy the forces inside And, thank your acumen You will die, as many have died Now, pitiful human Say goodbye
Never, ever will you see I will know what you will be
You will weep, you will cry You will be, you will stay Ever blinded You will weep, you will cry You will be, you will stay Just a Man
You will turn into dust And so it ends You will turn into dust And so it ends
Old Man: All my memories of faith All my memories of strife All my memories of hope All my memories of life Show itʼs true What I always knew:
My heart is a ponderer My soul is a wanderer My heart is a ponderer Its the edge of the knife The difference is life
My heart is a ponderer My soul is a wanderer Its the edge of the knife The difference is life
All my memory of joy is her All my memory of sense is her All my memory of life is her So Im wondering How could I trade Whom I love…?
Old Man: How can a single drop perceive The whole surrounding sea? For being part it will receive A higher cause to be How can a simple man reveal The world before he dies? True spirits, come, hear my appeal Sever the bonds of lies!
Spirit: I heard your call Iʼm a spirit of ancient days I know you crawl In the dust on your hopeless ways I am your guide And the answer to your demand I see the light See the reasons you know you
Spirit:
Can’t find awareness then Why dont you Speak up and ask?
Old Man: I- I want to know Where I come from, where I go What I will be able to know
Choir: Hail to thee! Certainty Thou art crystal Tyranny! Raise thy hands Esperance Thou hast shown We shall crush down Chance
Old Man: Open my eyes And let gnosis arise and then Show me the lines In the sand
What walks away and leaves Signs at the bay of faith Show me the moment when Light filled the night Took on its might Chased off the fright
Give me a sign Is there good or divine or is Random creation The cause
And say, are we fooled By religion and ruled by fate Show me the moment when Light won the strife Nurtured to thrive Breathed and it was life
Choir: Come and dance Ignorance Show thy ugly Countenance! Be my guest and Dance!
Old Man: Why don’t you speak and respond?
Choir: How can you be sure That there is More than you know? What if you had lost Lost your way?
Old Man: Reveal it, unseal it Untie the bonds! Come show me and take me there!
Spirit: Trust me, I will show That there is more than you know Trust me, I will teach you how!
Choir: Hail to thee! Thou art cruelest uncertainty! Not to be Pain and grief begone Relief me!
Spirit: Leave your eyes and leave your ears (My reason) All your senses leave them shut (My feelings) Trust your ever faithful fears (My voices) And dont yield to reasons smut (My heartbeat)
Spirit: If you want to face it You must know I will be your eyes And if you trace it You wonʼt go Before I advise
Old Man: No! I want to be where I can feel The truth on my own So let me flee there And reveal The answers alone
Old Man: If thereʼs a place Where I will be aware Lead me There is a place Where I will be aware Lead me
Spirit: Where do you believe Will you be able to perceive? Dare how could it be In this reality how?
Old Man: I keep on yearning For mysteries of this world But hands are turning As the ages decay Existence crashes And everything that I’ve changed Is dust to ashes
Old Man: I keep on yearning For mysteries of this world But hands are turning As the ages decay Existence crashes And everything that Iʼve changed Is dust to ashes As it passes by Show me the place And I triumph for irreality
Spirit: Trust me, you will see If you blindly follow me Trust me, you will feel What your senses conceal Trust me, I will show Where you come from, where you go What you will be able to know…
Choir: I, I keep on yearning But, but hands are turning Life is ashes to dust, Is ashes to dust
… and who you are
Old Man: How can a single drop perceive The whole surrounding sea? For being part it will receive A higher cause to be How can a simple man reveal The world before he dies? True spirits, come, hear my appeal Sever the bonds of lies!
Spirit: I heard your call Iʼm a spirit of ancient days I know you crawl In the dust on your hopeless ways I am your guide And the answer to your demand I see the light See the reasons you know you
Spirit:
Can’t find awareness then Why dont you Speak up and ask?
Old Man: I- I want to know Where I come from, where I go What I will be able to know
Choir: Hail to thee! Certainty Thou art crystal Tyranny! Raise thy hands Esperance Thou hast shown We shall crush down Chance
Old Man: Open my eyes And let gnosis arise and then Show me the lines In the sand
What walks away and leaves Signs at the bay of faith Show me the moment when Light filled the night Took on its might Chased off the fright
Give me a sign Is there good or divine or is Random creation The cause
And say, are we fooled By religion and ruled by fate Show me the moment when Light won the strife Nurtured to thrive Breathed and it was life
Choir: Come and dance Ignorance Show thy ugly Countenance! Be my guest and Dance!
Old Man: Why don’t you speak and respond?
Choir: How can you be sure That there is More than you know? What if you had lost Lost your way?
Old Man: Reveal it, unseal it Untie the bonds! Come show me and take me there!
Spirit: Trust me, I will show That there is more than you know Trust me, I will teach you how!
Choir: Hail to thee! Thou art cruelest uncertainty! Not to be Pain and grief begone Relief me!
Spirit: Leave your eyes and leave your ears (My reason) All your senses leave them shut (My feelings) Trust your ever faithful fears (My voices) And dont yield to reasons smut (My heartbeat)
Spirit: If you want to face it You must know I will be your eyes And if you trace it You wonʼt go Before I advise
Old Man: No! I want to be where I can feel The truth on my own So let me flee there And reveal The answers alone
Old Man: If thereʼs a place Where I will be aware Lead me There is a place Where I will be aware Lead me
Spirit: Where do you believe Will you be able to perceive? Dare how could it be In this reality how?
Old Man: I keep on yearning For mysteries of this world But hands are turning As the ages decay Existence crashes And everything that I’ve changed Is dust to ashes
Old Man: I keep on yearning For mysteries of this world But hands are turning As the ages decay Existence crashes And everything that Iʼve changed Is dust to ashes As it passes by Show me the place And I triumph for irreality
Spirit: Trust me, you will see If you blindly follow me Trust me, you will feel What your senses conceal Trust me, I will show Where you come from, where you go What you will be able to know…
Choir: I, I keep on yearning But, but hands are turning Life is ashes to dust, Is ashes to dust
… and who you are
Do you really want me to lose… …my Virtues …my Faults and …my Weakness …my Strength and …my Sorrow …my Joy and …my Falsehood …my Truth and
Do you really want me to lose… …my Fears and …my Hopes …my Faith and …my Soul …my Honor …my Shame …my Freedom Everything you strife for is me
Spirit: Open up your weary eyes Halt your never-ending and sigh-swollʼn cries All youʼve never flouted You wont owe All youʼve never doubted You wonʼt know
Your’e crying out in deep despair As the fair is foul and the foul is fair You will drown in madness Once again And roll up in sadness Tug you in
Always yearning Never earning Always trying Never flying
Choir:
See the light Feel its might
Spirit:
You’d leave this sorrow If you would follow
Old Man: Do you really want me to trade… …my heart and …my soul and …in life for light?
Spirit: Do you really think that your life is worth it?
Old Man: Beauty and bliss In the grace of a kiss And love Lie in the transience of life
Memories retain All the moments remain With me Why should I trade tell me
Do you really want me to lose my memory?
Spirit: Death comes fast and breaks apart All the words and pictures in your heart You will find your pain in once shed tears For what is a grain in endless spheres
Choir: Always yearning Never earning Always trying Never flying
Old Man: Do you really want me to lose… …my Virtues …my Faults and …my Weakness …my Strength and …my Sorrow …my Joy and …my Falsehood …my Truth and
Do you really want me to lose… …my Fears and …my Hopes …my Faith and …my Soul …my Heart and …my Deeds …my Life and …my Memory
Spirit:
Endless spheres You will find your pain in once shed tears Donʼt turn your back on your
Human destiny You will die and face eternity Donʼt turn your back on your
All wrong divine conception As your striving for perfection Won’t you feel just like a traitor Who has tricked his own Creator Strong with words you draw a curtain Keeping early scenes uncertain Now itʼs time to take my guidance I will show the primal silence
Consign your life to me! Take my gift and Rule your destiny Donʼt turn your back on your Worthless entity Don’t you see your Useless way to be Now take my hand and
Consign your life to me…
Old Man: Life
Spirit: Light!
Do you really want me to lose… …my Virtues …my Faults and …my Weakness …my Strength and …my Sorrow …my Joy and …my Falsehood …my Truth and
Do you really want me to lose… …my Fears and …my Hopes …my Faith and …my Soul …my Honor …my Shame …my Freedom Everything you strife for is me
Spirit: Open up your weary eyes Halt your never-ending and sigh-swollʼn cries All youʼve never flouted You wont owe All youʼve never doubted You wonʼt know
Your’e crying out in deep despair As the fair is foul and the foul is fair You will drown in madness Once again And roll up in sadness Tug you in
Always yearning Never earning Always trying Never flying
Choir:
See the light Feel its might
Spirit:
You’d leave this sorrow If you would follow
Old Man: Do you really want me to trade… …my heart and …my soul and …in life for light?
Spirit: Do you really think that your life is worth it?
Old Man: Beauty and bliss In the grace of a kiss And love Lie in the transience of life
Memories retain All the moments remain With me Why should I trade tell me
Do you really want me to lose my memory?
Spirit: Death comes fast and breaks apart All the words and pictures in your heart You will find your pain in once shed tears For what is a grain in endless spheres
Choir: Always yearning Never earning Always trying Never flying
Old Man: Do you really want me to lose… …my Virtues …my Faults and …my Weakness …my Strength and …my Sorrow …my Joy and …my Falsehood …my Truth and
Do you really want me to lose… …my Fears and …my Hopes …my Faith and …my Soul …my Heart and …my Deeds …my Life and …my Memory
Spirit:
Endless spheres You will find your pain in once shed tears Donʼt turn your back on your
Human destiny You will die and face eternity Donʼt turn your back on your
All wrong divine conception As your striving for perfection Won’t you feel just like a traitor Who has tricked his own Creator Strong with words you draw a curtain Keeping early scenes uncertain Now itʼs time to take my guidance I will show the primal silence
Consign your life to me! Take my gift and Rule your destiny Donʼt turn your back on your Worthless entity Don’t you see your Useless way to be Now take my hand and
Consign your life to me…
Old Man: Life
Spirit: Light!
Kamelot – Epica, The Black Halo
Главным героем истории является Ариэль — искатель правды, который безуспешно пытается найти ответы на основные вопросы мироздания в религии и науке. В конце концов, разочаровавших и в том, и в другом, он решительно порывает со всей своей прошлой жизнью и пускается в путешествие по свету, но и оно не приносит ему облегчения.
И когда Ариэль пребывает в самой бездне отчаяния, к нему неожиданно является некто Мефисто и предлагает сделку: взамен на душу Ариэль получит все блага и удовольствия мира, какие только существуют. Всё ещё сомневающийся герой становится почётным гостем на пиру в замке Мефисто в окрестностях небольшого города. Он поражён тем почётом и обожанием, которым его окружают остальные гости и слуги, и в итоге принимает предложение своего нежданного благодетеля, который на самом деле является дьяволом.
Неожиданно на улицах города Ариэль встречает Елену — подругу своего детства, которую он когда-то любил. Он потрясён тем, что она нашла его здесь, и они проводят ночь вместе. Но на следующее утро Ариэль говорит Елене, что ей следует навсегда забыть о нём, поскольку его ждут великие свершения и цели, а любовь в сравнении с ними ничего для него не значит. Покинутая девушка бросается в реку, и её душу забирает Речной Дух.
Городской глашатай на площади объявляет о самоубийстве Елены, и об этом становится известно Ариэлю, который к своему ужасу узнаёт, что она была беременна. Он не знает, как теперь будет продолжать свои поиски, а Мефисто уговаривает героя положиться на него и пытается убедить его в том, что страсть и любовь — лишь проклятие людей.
Главный герой Ариэль пребывает в отчаянии после смерти своей возлюбленной Елены, и в этот момент к нему является его покровитель — Мефисто. Он нашёл девушку по имени Маргарет, как две капли воды похожую на Елену, и с помощью демона протагонист соблазняет её. Но на следующее утро дьявольские чары улетучиваются, и Ариэль понимает, что он сделал. Он объясняет Маргарет, что пытался увидеть в ней лишь двойника своей утерянной любви, и потому они должны расстаться навсегда.
Герой отчаянно размышляет над смыслом человеческого существования, над тем, как добрые намерения оборачиваются злом, над тем, существует ли для людей идеальный мир. Ариэль приходит к осознанию того, что из-за его грехов двери рая отныне для него закрыты, Бог отвернулся от него. Ариэль также видит, что он фактически предал двух женщин, которые любили его — Елену и Маргарет.
Герой приходит в замок Мефисто, обвиняя демона во лжи и предательстве. Главный герой более не хочет следовать предложенному им пути. Неожиданно к нему приходит озарение: Ариэль понимает, что единственной вселенской истиной является Любовь, и верит, что благодаря ей он вновь встретиться с Еленой. Прозрение героя приводит в исполнение его сделку с Мефисто. Но Ариэль более не испытывает страха перед смертью, он знает, что каждый человек сам создаёт свою судьбу и готов ответить за всё, совершённое им в жизни. Мефисто является за душой Ариэля, но тот, отвергнув зло, обретает спасение и воссоединяется с Еленой.
В финале оказывается, что вся эта история была новогодним спектаклем, поставленным в театре города Гейтсвилля.
Приглашённые музыканты
Epica
Клавишные и Оркестровки — Миро
Женский вокал — Мэри Йангблад
Дополнительная гитара- Саша Пайет
Соло на «Descent of the Archangel» — Лука Турилли
Клавишные — Гюнтер Верно и Ян П. Рингволд
Хор — Роберт Хенекке-Риззо, Синтия Риззо, Анни и Херби Ланган
Бандонеон на «Lost & Damned» — Фабрицио Алехандро
Роденбергский Симфонический Оркестр
Контрабас на «On the Coldest Winter Night» — Олаф Рейтмейер
Джембе на «On the Coldest Winter Night» — Роберт Хенекке-Риззо
Мастер церемоний на «At the Banquet» и Речной Дух на «Helena’s Theme» — Джон Уилтон
D-бас на «On the Coldest Winter Night» — Андрэ Нейгенфинд
The Balack Halo
Мефисто на "March of Mephisto" и "Memento Mori" — Шаграт
Елена на "Abandoned" и "Memento Mori" — Мэри Йангблад
Маргарет на "The Haunting" — Симоне Симонс
Швейцар в театре и мэр Гейтсвилля — Джефф Радд
Девочка Алина на "Soul Society" — Аннелиза Янгблад (дочь Томаса и Мэри Янгблад)
Певица из кабаре на "Un Assassinio Molto Silenzioso" - Синтия Риззо
Клавишные и Оркестровки — Миро
Дополнительная гитара — Саша Пайет
Клавишные соло на "March of Mephisto" и "When the Lights Are Down" — Йенс Йоханссон
D-Бас на "Abandoned" — Андрэ Нейгенфинд
Гобой на "Memento Mori" — Вольфганг Дьетрих
Роденбергский Симфонический Оркестр
Хор: Херби Ланганс, Аманда Сомервилль, Майкл Роденберг, Герит Гобель, Томас Реттке и Элизабет Кьяернес
ИМХО
Об этой дилогии очень легко говорить, потому что вся суть вынесена в названии первого альбома. Эпичность, вот так можно описать все два альбома. Пафосная оркестровая музыка на фоне стремительного павера. Столь же пафосные тексты, но от того не менее красивые и драматические. Главным же над всем этим является прекрасный вокал Роя Хана, который придаёт всему этому грандиозность.
Об этой дилогии очень легко говорить, потому что вся суть вынесена в названии первого альбома. Эпичность, вот так можно описать все два альбома. Пафосная оркестровая музыка на фоне стремительного павера. Столь же пафосные тексты, но от того не менее красивые и драматические. Главным же над всем этим является прекрасный вокал Роя Хана, который придаёт всему этому грандиозность.
I just had a dream She was by the riverside Alone and dressed in white Paling in the cold Walking on the icy face On memories of glory days
Carry on Carry on Meet me on the other side Once the mourning after turns to day
Carry on Carry on Keep on to the other side The mourning after slowly fades
How could I have known Just the thought is simply wild In her womb...a little child I am left to roam On the surface of a dream In a world that can't be seen
Carry on Carry on Meet me on the other side Once the mourning after turns to day
Carry on Carry on Keep on to the other side The mourning after slowly fades
Carry on Carry on Just you carry on Till the mourning is over
Carry on Carry on Just you carry on Till the mourning after leaves
Carry on Carry on Meet me on the other side Once the mourning after turns to day
Carry on Carry on Keep on to the other side The mourning after slowly fades
I just had a dream She was by the riverside Alone and dressed in white Paling in the cold Walking on the icy face On memories of glory days
Carry on Carry on Meet me on the other side Once the mourning after turns to day
Carry on Carry on Keep on to the other side The mourning after slowly fades
How could I have known Just the thought is simply wild In her womb...a little child I am left to roam On the surface of a dream In a world that can't be seen
Carry on Carry on Meet me on the other side Once the mourning after turns to day
Carry on Carry on Keep on to the other side The mourning after slowly fades
Carry on Carry on Just you carry on Till the mourning is over
Carry on Carry on Just you carry on Till the mourning after leaves
Carry on Carry on Meet me on the other side Once the mourning after turns to day
Carry on Carry on Keep on to the other side The mourning after slowly fades
[MEPHISTO:] Speak my friend You look surprised I thought you knew I'd come disguised On angel wings...in white I can make Your dreams come true What a couple... Me and you On journey through the night
I will show you everything so vividly You can't deny me
Bathed in moonlight I'm proclaimed by angels cry Think well Do take your time Because your soul Will be mine the day you die
Name a pleasure One...a few Any form Of lust in you Will tremble at my touch I come down from heaven's light I have all the perfect alibis There's so much...
I will show you everything so vividly You won't deny me
Bathed in moonlight I'm proclaimed by angels cry Think well Do take your time Because your soul Will be mine the day you die
Call my name or carry on Till that last resistance' gone I'm sure we'll meet again
I'm your true disciple When the flesh desires You won't deny me
[MEPHISTO:] Speak my friend You look surprised I thought you knew I'd come disguised On angel wings...in white I can make Your dreams come true What a couple... Me and you On journey through the night
I will show you everything so vividly You can't deny me
Bathed in moonlight I'm proclaimed by angels cry Think well Do take your time Because your soul Will be mine the day you die
Name a pleasure One...a few Any form Of lust in you Will tremble at my touch I come down from heaven's light I have all the perfect alibis There's so much...
I will show you everything so vividly You won't deny me
Bathed in moonlight I'm proclaimed by angels cry Think well Do take your time Because your soul Will be mine the day you die
Call my name or carry on Till that last resistance' gone I'm sure we'll meet again
I'm your true disciple When the flesh desires You won't deny me
Merely the sound of your voice Made me believe that that you were her Just like the river disturbs ...my inner peace Once I believed I could find Just a trace of her beloved soul Once I believed she was all Then she smothered my beliefs
One cold winter's night I may follow her voice to the river Leave me for now and forever Leave while you can
[Chorus:] Somewhere in time I will find you and haunt you again Like the wind sweeps the earth Somewhere in time When no virtues are left to defend You fall in deep
[Post chorus:] I was a liar in every debate I rule the forces that fueled your hate When the cold in my heart leaves It comes to an end And quietly I'll go to sleep
How could that first time recur When memories linger on and on What made me think you were her Helena is dead to all dead to all Nothing can bring her to life Don't pretend that I'll be loving you Once I believed she was gone I'm corrupted from within Leave me for now and forever Leave while you can
[Chorus]
[Post chorus]
[Ariel] Follow me into the light Leave me tonight I've gone too far to begin all anew With someone like you
[Marguerite] Like ice on a lake of tears I'll take you through Life fades in anew With someone like you
[Chorus]
[Post chorus]
I have never craved the system's sympathy I get restless over pity smiles Some precaution wouldn't harm my history If I had the will to wait a little while
You cut the silence like a knife You know I can't repent for all
Moonlight falling over me Sail on where the shadows hide Moonlight crawling down on me Just like you could not compete with my pride
Compensation for a misconducted life Is it way too much to ask Hard to wake up With your heart and soul deprived When the morning comes The second to your last
You cut the silence like a knife At the edge of my last defenses You cut the silence like a knife You know I won't repent for all
Moonlight falling over me Sail on where the shadows hide Moonlight crawling down on me Just like you could not compete with my pride
Shine on silver from the sky into the night Gaia shivers and I need your leading light
Moonlight falling over me Sail on where the shadows hide Moonlight crawling down on me Just like you could not compete with my pride
I have never craved the system's sympathy I get restless over pity smiles Some precaution wouldn't harm my history If I had the will to wait a little while
You cut the silence like a knife You know I can't repent for all
Moonlight falling over me Sail on where the shadows hide Moonlight crawling down on me Just like you could not compete with my pride
Compensation for a misconducted life Is it way too much to ask Hard to wake up With your heart and soul deprived When the morning comes The second to your last
You cut the silence like a knife At the edge of my last defenses You cut the silence like a knife You know I won't repent for all
Moonlight falling over me Sail on where the shadows hide Moonlight crawling down on me Just like you could not compete with my pride
Shine on silver from the sky into the night Gaia shivers and I need your leading light
Moonlight falling over me Sail on where the shadows hide Moonlight crawling down on me Just like you could not compete with my pride
Green Day – 21st Century Breakdown
В данном альбоме в свободной форме рассказывается о молодой паре, Кристиане и Глории, и сложностях с которыми они встречаются в США в период президентства Джорджа Буша-младшего. Альбом разделён на три акта: Heroes and Cons(Герои и Злодеи), Charlatans and Saints(Шарлатаны и Святые), Horseshoes and Handgrenades (Подковы и Ручные гранаты).
Многие темы и тексты взяты из личной жизни Билли Джо Армстронга, и в повествование в них ведётся от первого лица, в частности об одиночестве и мести в таких треках как "Before the Lobotomy", "Christian's Inferno", and "Peacemaker". Титульный трек открывается словами "Рождённый в период Никсона, я был воспитан в аду" отсылка к году рождения Армстронга в 1972 году, в то время как "Мы "13" класс" ссылается на то, что его старший сын, Джозеф, закончит среднюю школу в 2013 году. Также есть мнение, что "Last of the American Girls" было написано о жене Армстронга, Адриане.
Я смотрю на Кристиана и Глорию, и это я. Глория на одной стороне: это человек, старающийся придерживаться того, во что верит, она всё ещё пытается делать добро. В то время как Кристиан погряз в собственных демонах и становится их жертвой.
Билли Джо Армстронг
ИМХО
Я никогда не был поклонником группы Green Day, мне не понравился и столь обласканный критиками «American Idiot». Но когда я в своём плеере услышал: Born into Nixon I was raised in hell. A welfare child where the Teamsters dwelled. Больше я альбом не выключал, пока не прослушал целиком. Лёгкий, заводной альбом, с забористыми мелодиями и гражданской позицией. Так бы я описал этот альбом и за это его полюбил. Помимо этого в нём есть замечательные и трогательные медленные композиции, такие как Viva La Gloria! и Last Night On Earth.
Hey Gloria? Are you standing close to the edge? Lookout to the setting sun The brink of your vision Eternal youth is a landscape of the lie
The cracks of my skin can prove As the years will testify Say your prayers and light a fire we're going to start a war Your slogan's a gun for hire It's what we waited for
Hey Gloria
This is why we were on the edge The fight of our lives been drawn to this undying love
Gloria!Viva La Gloria! You blast your name in graffiti on the walls (oh) Falling through broken glass that's slashing through your spirit I can hear it like a jilted crowd
Gloria!Where are you Gloria? You found a home in all your scars and ammunition You made your bed in salad days amongst the ruins Ashes to ashes of our youth
She smashed her knuckles into winter (Gloria) As autumns wind fades into black She is the saint of all the sinners (Gloria) The one that's fallen through the cracks So don't put away your burning light
Gloria!Where are you Gloria? Don't lose you faith to your lost naivete Weather the storm and don't look back on last November When your banners were burning down
Gloria!Viva La Gloria! Send me your amnesty down to the broken hearted Bring us the season that we always will remember Don't let the bonfires go out
So Gloria
Send out your message of the light that shadows in the night Gloria where's your undying love? Tell me the story of your life ... (Your life!)
Hey Gloria? Are you standing close to the edge? Lookout to the setting sun The brink of your vision Eternal youth is a landscape of the lie
The cracks of my skin can prove As the years will testify Say your prayers and light a fire we're going to start a war Your slogan's a gun for hire It's what we waited for
Hey Gloria
This is why we were on the edge The fight of our lives been drawn to this undying love
Gloria!Viva La Gloria! You blast your name in graffiti on the walls (oh) Falling through broken glass that's slashing through your spirit I can hear it like a jilted crowd
Gloria!Where are you Gloria? You found a home in all your scars and ammunition You made your bed in salad days amongst the ruins Ashes to ashes of our youth
She smashed her knuckles into winter (Gloria) As autumns wind fades into black She is the saint of all the sinners (Gloria) The one that's fallen through the cracks So don't put away your burning light
Gloria!Where are you Gloria? Don't lose you faith to your lost naivete Weather the storm and don't look back on last November When your banners were burning down
Gloria!Viva La Gloria! Send me your amnesty down to the broken hearted Bring us the season that we always will remember Don't let the bonfires go out
So Gloria
Send out your message of the light that shadows in the night Gloria where's your undying love? Tell me the story of your life ... (Your life!)
I text a postcard sent to you Did it go through? Sending all my love to you You are the moonlight of my life every night Giving all my love to you My beating heart belongs to you I walked for miles 'til I found you I'm here to honor you If I lose everything in the fire I'm sending all my love to you
With every breath that I'm worth here on Earth I'm sending all my love to you So if you dare to second guess you can rest assured That all my love's for you
My beating heart belongs to you I walked for miles 'til I found you I'm here to honor you If I lose everything in the fire I'm sending all my love to you
My beating heart belongs to you I walked for miles 'til I found you I'm here to honor you If I lose everything in the fire Did I ever make it through?
Desperate but not hopeless I feel so useless in the murder city Desperate but not helpless The clock strikes midnight in the murder city
I'm wide awake after the riot This demonstration of our anguish This empty laughter has no reason Like a bottle of your favourite poison We are the last call and we're so pathetic
Desperate but not hopeless I feel so useless in the murder city Desperate but not helpless The clock strikes midnight in the murder city
Christian's crying in the bathroom And I just want to bum a cigarette We've come so far,we've been so wasted It's written all over our faces We are the last call and we're so pathetic
Desperate but not hopeless I feel so useless in the murder city Desperate but not helpless The clock strikes midnight in the murder city
Desperate I feel so Desperate The clock strikes midnight in the murder city
Desperate but not hopeless I feel so useless in the murder city Desperate but not helpless The clock strikes midnight in the murder city
I'm wide awake after the riot This demonstration of our anguish This empty laughter has no reason Like a bottle of your favourite poison We are the last call and we're so pathetic
Desperate but not hopeless I feel so useless in the murder city Desperate but not helpless The clock strikes midnight in the murder city
Christian's crying in the bathroom And I just want to bum a cigarette We've come so far,we've been so wasted It's written all over our faces We are the last call and we're so pathetic
Desperate but not hopeless I feel so useless in the murder city Desperate but not helpless The clock strikes midnight in the murder city
Desperate I feel so Desperate The clock strikes midnight in the murder city
Напоследок от автора поста
Хочу сразу опередить возможные вопросы, почему я не рассказал о тех или иных альбомах и исполнителях. Всё о чём здесь написано, мой личный взгляд и предпочтения. Я совсем недавно начал увлекаться темой рок-опер и планирую несколько постов на эту тему. Поэтому если у кого-то есть предложения или замечания пишите в комментариях, я с удовольствием приму к сведению и послушаю(а возможно это попадёт в следующую публикацию), а так же если у кого-то есть интересная информация по этой теме, пишите мне в ЛС.
В общем, дорогие дримовцы, слушайте и наслаждайтесь Ну и, конечно же, оценивайте пост