К фантастике этот дядька имеет очень мало отношения, да и вообще вы наверняка спросите, кто он такой. Хотя вы наверняка знакомы с его творчеством.
And some people say it's just rock 'n' roll
Aw, but it gets you right down to your soul
Позволю себе рассказать о моем «двойном» знакомстве с творчеством Кейва. Этот раздел, как следует из названия, спокойно можно пролистать, потому что какой-то важной информации он в себе не несет. Его скорее нужно воспринимать как длинную дневниковую запись.
Итак, год 2009-й. Я в очередной раз прихожу к двоюродному брату с просьбой дать что-нибудь почитать. Он смотрит на стеллажи с книгами и в итоге протягивает мне томик с формулировкой: «Вот, возьми Кейва, ты его должна знать». И хоть фамилия мне совершенно ни о чем не говорит, смотря на лицо на обложке, я действительно воспринимаю его как знакомое.
(хотя как может казаться знакомым такое лицо?)
Впрочем, я по-прежнему не в теме, что это за дядька, о чем и сообщаю брату. На что он пренебрежительно машет рукой, мол, да знаешь ты его. А я, блин, настолько не знаю, что даже без понятия, писатель он, актер, музыкант или еще кто))
Ну, книжку я всё равно беру: брат плохого не посоветует.
Прочла я ее достаточно быстро по сегодняшним моим меркам, но достаточно долго по тогдашним – неделю. А всё потому, что читать Кейва по дороге в универ было невозможно: язык одновременно красив и тягуч, в такое можно вникнуть только в тишине, но не в общественном транспорте по утрам. Итак, книга произвела на меня огромное впечатление, и мне захотелось побольше узнать об авторе, тем более что «я ж его точно знаю». Ну погуглила, скачала дискографию.
Первым делом на моем плеере оказались альбомы «No more shall we part» и «Let love in». Правда, сейчас уже не берусь с уверенностью сказать, почему именно они: они не первые ни по году издания, ни по алфавиту. Видимо, у них был наименьший вес и они единственные вместились в мой одногигабайтный плеер. Я долго пыталась вслушаться в эти два альбома, прежде чем переходить к другим. И давалось мне это тяжеловато, особенно «No more..» не шел: песни на нем полиричнее «Let love in», что при моей любви к разного рода «митолу» воспринималось странно что не в штыки. Но и удалять я Кейва не собиралась, ведь тексты-то были интересные! Прошел, наверное, год, прежде чем я вникла, прониклась и начала слушать другие альбомы. И в один прекрасный момент – та-дааам! -
- привет из детства прямо-таки. Я помнила эту песню, я помнила эти два голоса. Так вот кто ты такой, Коля Пещерный! Только в этот момент пришло узнавание. Мне кажется, тогда я заново влюбилась в него (=
Вот такая история. Дальше я постараюсь осветить уже более объективную информацию о Кейве. Кто знает, может, на одном из фактов вы тоже словите эффект внезапного узнавания)
Николас Эдвард Кейв (род. 22 сентября 1957 г. в городе Варраканабил, штат Виктория, Австралия)
Родился в англиканской семье учителя английского языка Колина Франка Кейва и работницы библиотеки Доун Кейв (Тредуэлл). И, как обычно говорят на уроках литературы, «это очень повлияло на его творчество».
Отец пытался «вдолбить» ему в голову два фрагмента из книг: начальную сцену из «Лолиты» Набокова и сцену убийства из «Преступления и наказания» Федора Михайловича.
Семья регулярно ходила в церковь, но в интервью Кейв отмечал, что глубоко верующими родители не были. Просто в маленьких городках того времени было принято каждое воскресенье ходить на службу. Этакий обязательный вид социальной активности.
Становясь старше, Ник по-прежнему обращался к Библии, но опять же, не только и не столько из рьяного желания, сколько потому, что это та книга, которая обязательно лежит в прикроватной тумбочке даже самого захудалого отеля, в бесчисленном множестве которых музыканты останавливались во время гастролей.
По словам Кейва, любая сколько-нибудь правдивая песня о любви – это песня по направлению к Богу, а музыканту «не обойтись без частички божественного, которая пронизывает насквозь мои песни».
Вообще если хорошенечко изучить тексты его песен, то во многих будут те или иные отсылки к религии: где-то цитаты из Евангелий, где-то вся песня будет размышлением о боге, где-то целый альбом назван в честь библейского чуда. Да и зачем говорить только о музыке? Его первый роман называется «And the Ass saw the Angel» (впрочем, помня о натуре Кейва, «ass» можно перевести совсем не как «ослица») и повествует об искаженной вере.
О творчестве поговорим подробно в следующих разделах.
Состав:
Ник Кейв (вокал)
Мик Харви (гитара)
Филл Калверт (ударные)
Джон Коцивера (гитара), до 1975
Бретт Парселл (бас), до 1975
Крис Койн (саксофон), до 1975
Трейси Пью (бас), после 1975
Роланд Говард (гитара), после 1978
Студийные альбомы:
Door, Door (1979)
Hee Haw (1980)
The Birthday Party (1980)
Prayers on Fire (1981)
Junkyard (1982)
Mutiny/The Bad Seed (1982, 1988)
Изначально друзья Кейв и Харви, впоследствии создавшие не один общий проект, организовали группу из мальчишек, вместе учившихся в колледже и состоявших в церковном хоре. Они выступали на различных школьных мероприятиях с песнями Элиса Купера, Дэвида Боуи и др. С 1976-го стали выступать в барах Мельбурна с каверами прото-панк композиций. Характерной особенностью коллектива стал экспрессивный вокал, монотонный бас и неистовая, но минималистичная игра на барабанах.
В 1980 году молодые люди изменили название группы на «The Birthday Party», которое так и не понятно откуда взялось. В разных интервью Кейв говорил, что это дань уважения драматургу Гарольду Пинтеру (похоже на правду), что это отсылка к известной сцене из «Преступления и наказания», что это троллинг и такой сцены в ПиН нет.
В этот период коллектив начал играть чрезвычайно агрессивный постпанк. Образ Кейва колебался от угрожающего до совершенно сумасшедшего. Тексты песен соответствовали) Критики того времени в своих обзорах писали: «Ник Кейв не столько поёт, сколько исторгает вокал из своего нутра» и «даже Джон Кейл и Альфред Хичкок никогда не были такими жуткими». Альбомы того периода описывались как «тёмные и богохульные», «ветхие и зловещие».
A catholic skin Boneless and uh thin Blue fried flesh Fresh as butter Stained and dry When is a week not a wicked week? When flies attack his polished dome His nostrils bleed into a cup, a cup A perfect catholic skin Skin, skin! Da da daa... A catholic skin Boneless anglican Blue fried flesh Fresh as butter Stained and dry When is a week not a wicked week? When flies attack his polished dome His nostrils bleed into a cup, a cup A perfect catholic gin Gin, gin!
К 1983-му нарастают разногласия между участниками, а прием запрещенных веществ со всеми вытекающими только ухудшает ситуацию. Группа распадается, но часть музыкантов продолжит работать вместе с Кейвом уже над другими проектами.
Состав:
Ник Кейв (вокал, гитара, фортепиано)
Уоррен Эллис (мультиинструментал)
Мартин Кейси (гитара, бас)
Джим Склавунос (ударные, перкуссия)
Студийные альбомы:
Grinderman (2007)
Grinderman 2 (2010)
К 2006 году Кейв начал сочинять песни на гитаре – инструменте, на котором он очень редко играл. В итоге получилось сырое звучание, напоминающее о творчестве The Birthday Party и ранних альбомах Bad Seeds. И чтобы не мешать гаражный рок с более многогранным звучанием основной группы, был создан сайд-проект Grinderman. Просуществовал он не так долго, записали всего два альбома и выпустили несколько клипов.
I've gotta get up to get down and start all over again Head on down to the basement and shout Kick those white mice and black dogs out Kick those white mice and baboons out Kick those baboons and other motherfuckers out They had to dig him from the ground They chipped him from the frozen snow They dug his monkey fingers But he had no where to go They dug his pink hair curlers They dug his sequined gown They dug his Stratocaster They dug his pornographic crown He's got some words of wisdom! I got some words of wisdom! He crawled out of the ooze He defied evolution He had green flippers and sang the blues He caused a revolution He got in the British weeklies He got in the dailies too He drank panther piss and fucked the girls you're probably married to He's got some words of wisdom! I got some words of wisdom! You gotta do The Vaughan (do The Vaughan!) Yeah, papa's down (papa's down!) Sweets is sweet (sweets is sweet!) Tex is on (tex is on!) Then one day he went away His neighbour claimed he'd shot him If he hadn't of disappeared The Taxman would have got him Yeah but before I leave I call out from the storm For those who gave their lives So we could get it on! Get it on! Get it on! On the day that you got born!
I saw my old friend Gabriel Down the perimeter ringing a bell I said hello Hey man is there something wrong? Where has everybody gone? I don’t know Well, I put my hand across my mouth And I went out Yeah, moving slow What are you doing he said to me I’m looking for my company He said don’t bother, no Well, next thing you l know when I took a look Gabe was trying to sell me a book But I got no dough He said check it out, it’s going cheap Check it out, it’s going cheap I’ll give it a go Well, I read that book, every page And then I put it away Said I don’t think so It makes slaves of all of womankind And corpses of the men And I just don’t know And we care a little bit And we get scared a little bit Of those two cold dead eyes that stare a little bit And we cry a little bit And we get by a little bit Let your tears all come falling down Put me on a big white steed Ride it up and down your street Wrapped up in a crimson coat Sail me in a great big boat I’ll sail around the waters for you Kill your sons and daughters for you Put me on a big white horse Send me down to Banbury Cross It’s okay Joe it’s time to go!
11 декабря 2011 года на фестивале Meredith Music Festival в Австралии Кейв обратился к своим поклонникам: «Вот и всё, Grinderman больше нет. Увидимся через десять лет, когда мы станем ещё старше и ещё уродливее». Как мило)
Одной фотографией ограничиться не могу, поскольку за время существования группы участники успели несколько раз смениться да и просто постареть:
Состав:
Ооой, а давайте я просто скопипащу вот эту диаграммку из Википедии? Мне кажется, так даже нагляднее.
Студийные альбомы:
From Her to Eternity (1984)
The Firstborn Is Dead (1985)
Kicking Against the Pricks (1986)
Your Funeral… My Trial (1986)
Tender Prey (1988)
The Good Son (1990)
Henry’s Dream (1992)
Let Love In (1994)
Murder Ballads (1996)
The Boatman’s Call (1997)
No More Shall We Part (2001)
Nocturama (2003)
Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus (2004)
Dig, Lazarus, Dig! (2008)
Push the Sky Away (2013)
Skeleton Tree (2016)
Ghosteen (2019)
Ну и поскольку с Bad Seeds я знакома больше всего, да и проект длительный и творчески плодовитый, о нем я расскажу подробнее.
После распада The Birthday Party в 1983 году Кейв организовывает новую группу, которая до настоящего времени остается его основным проектом - «Nick Cave and the Bad Seeds».
В первоначальный состав входят
Мик Харви (куда ж без него?)
Барри Адамсон, басист Magazine
Хьюго Рэйс, на тот момент безработный
Бликса Баргельд, фронтмен «Einstürzende Neubauten» (за столько лет знакомства я не то что запомнить, я прочесть не могу без запинки), еще один важный для Кейва музыкант, совместная творческая деятельность которых продлилась около 20 лет. Бликсу, кстати, вы наверняка знаете по фильму «Мумия» - он там, оказывается, озвучивал эту самую мумию)
В этом составе группа записывает свой первый альбом «From Her to Eternity», название которого является отсылкой к драме режиссера Фреда Циннемана «From Here to Eternity», посвященной нападению на Перл-Харбор.
По жанровой принадлежности альбом относят к пост-панку, хотя это очень уж расплывчатое понятие, куда обычно запихивают и Joy Division, и The Police, которые кажутся ну совершенно различными по звучанию.
Первый трек с альбома – кавер на "Avalanche" Леонарда Коэна. Основным же автором музыки и текстов остается Кейв.
Упомяну также, что соавтором заглавного трека является тогдашняя любовь и муза Кейва Анита Лэйн.
«Анита – гениальный автор, но ей тяжело облекать идею в песню. Я условно делю творческий процесс на три части: непонимание, затем внезапное понимание того, что нужно написать, а затем собственно написание. И конек Аниты - это второй этап, «прозрение», но что делать с оформленной идеей – это не ее».
Ah wanna tell ya 'bout a girl You know, she lives in room 29 Why... Why... that's the one right up top a mine Ah start to cry, Ah start to cry. O Ah hear her walkin' Walkin' barefoot cross the floor-boards All thru this lonesome night Ah hear her crying too. Hot-tears come splashin on down Leaking thru the cracks, Down upon my face, Ah catch'em in my mouth! Walk'n'cry Walk'n'cry-y! Ah read her diary on her sheets Scrutinizin' every lil bit of dirt Tore out a page'n'stufft it inside my shirt Fled outa the window, And shinning it down the vine Outa her night-mare, and back into mine Mine! O Mine! She's wearing them bloo-stockens, ah bet! and standin' like this with my ear to the ceiling Listen, Ah know it must sound absurd but Ah can hear the most melancholy sound Ah ever heard! Walk'n'cry! Kneel'n'cry-y! O tell me why? O tell me why? Oh Why? Why? Why? O tell me why and don't tell me a lie! Why the ceiling still shakes? Shakes! Shakes! Shakes! Why the fixtures turn to serpents and snakes? This desire to possess her is a wound and its naggin at me like a shrew but, Ah know, that to possess her Is, therefore, not to desire her. O o o then ya know, that lil girl would just have to go! Go! Go-o-o! From her to eternity!
«The Firstborn Is Dead» в каком-то смысле можно назвать данью уважения Элвису Пресли, творчеством которого Кейв в то время увлекся. Так название (в пер. «мертвый первенец») является отсылкой к Джесси Гарону Пресли, брату-близнецу Элвиса, который умер во время родов.
«Tupelo» основана на композиции Джона Ли Хукера с таким же названием, которая рассказывает о наводнении на родине Пресли, в Тьюпело. Песня Кейва рассказывает о событиях, начиная с рождения Элвиса и заканчивая Апокалипсисом и вторым пришествием.
Looka yonder! Looka yonder! Looka yonder! A big black cloud come! O comes to Tupelo. Comes to Tupelo Yonder on the horizon. Stopped at the mighty river and. Sucked the damn thing dry. Tupelo-o-o, O Tupelo. In a valley hides a town called Tupelo. Distant thunder rumble. Rumble hungry like the Beast. The Beast it cometh, cometh down. Wo wo wo-o-o. Tupelo bound. Tupelo-o-o. Yeah Tupelo. The Beast it cometh, Tupelo bound. Why the hen won’t lay no egg. Can’t get that cock to crow. The nag is spooked and crazy. O God help Tupelo! O God help Tupelo! Ya can say these streets are rivers. Ya can call these rivers streets. Ya can tell ya self ya dreaming buddy. But no sleep runs this deep. No! No sleep runs this deep. No sleep runs this deep. Women at their windows. Rain crashing on the pane. Writing in the frost. Tupelos’ shame. Tupelo’s shame. O God help Tupelo! O God help Tupelo! O go to sleep lil children. The sandmans on his way. O go to sleep lil children. The sandmans on his way. But the lil children know. They listen to the beating of their blood. They listen to the beating of their blood. The sandman’s mud! The sandman’s mud! And the black rain come down. Water water everywhere. Where no bird can fly no fish can swim. Where no bird can fly no fish can swim. No fish can swim. Until The King is born! Until The King is born! In Tupelo! Tupelo-o-o! Til The King is born in Tupelo! In a clap-board shack with a roof of tin. Where the rain came down and leaked within. A young mother frozen on a concrete floor. With a bottle and a box and a cradle of straw. Tupelo-o-o! O Tupelo! With a bundle and a box and a cradle of straw. Well Saturday gives what Sunday steals. And a child is born on his brothers heels. Come Sunday morn the first-born dead. In a shoe-box tied with a ribbon of red. Tupelo-o-o! Hey Tupelo! In a shoe-box buried with a ribbon of red. O ma-ma rock you lil’ one slow. O ma-ma rock your baby. O ma-ma rock your lil’ one slow. O God help Tupelo! O God help Tupelo! Mama rock your lil’ one slow. The lil one will walk on Tupelo. Tupelo-o-o! Yeah Tupelo! And carry the burden of Tupelo. Tupelo-o-o! O Tupelo! Yeah! The King will walk on Tupelo! Tupelo-o-o! O Tupelo! He carried the burden outa Tupelo! Tupelo-o-o! Hey Tupelo! You will reap just what you sow.
«Wanted Man» основана на песне Боба Дилана и Джонни Кэша, Кейв получил от них разрешение на изменение текста. Вариант получился полон отсылок на его друзей.
I’m a wanted man, wanted man… Ah honey, I’m a wanted man I’m a wanted man in California I’m a wanted man in Buffalo I’m a wanted man in Kansas City I’m a wanted man in Ohio I’m a wanted man in Mississippi They want me in old Cheyenne Wherever you may look tonight You will see this wanted man I might be in Colorado or Georgia by the sea Working for some man who may not know at all who I might be If you ever see me comin’ and you know just a who I am Don’t breathe a word to no one buddy, cause I’m a wanted man Wanted man in Albuquerque Wanted man in Syracuse Wanted man in Tallahassee Wanted man in Baton Rouge Wanted man in Arizona Wanted man in Galveston Wanted man in El Dorado This wanted man’s in great demand If you ever catch me sleepin’ Just see the price flashin’ ‘bove my head Well take look again my friend That’s a gun pointed at your head Wanted man by Lucy Watson Wanted man by Jesse Brown Wanted man by Nellie Johnson Wanted man in this next town Wanted man by the Boller Sisters Wanted man by Kid Callahan Hey Darlin’ don’t you tell me you don’t want me Cause I’m a wanted man A wanted man who’s lost his will to live A wanted man who won’t lay down There’s a woman kneelin’ on my grave Pushin’ daisies in the ground Wanted man in the Windy City Wanted man in Tennessee Wanted man in Broken Arrow Wanted man in Wounded Knee Wanted man in Jackson Town Wanted man in El Paso I got bounties on my head in towns I wouldn’t ever think to go Wanted Man in Arizona Wanted man in Louisville Wanted man deep in Death Valley Wanted man up in the Hollywood Hill If the Devil comes collectin’ Cause he doesn’t know I’m a wanted man He’d better wear a six gun on his hip And hold another in his hand If you love the wanted man You best hold him while you can Cause you’re gonna wake up one mornin’ And find the man you wanted, he is gone Wanted man in New York City Wanted man in San Anton’ Wanted man down in Lorado Wanted man in Tupelo Wanted man in the state of Texas Wanted man in the state of Maine This wanted man’s in the state of leavin’ ya baby Jumpin’ on a midnight train Wanted man in every cat house Wanted man in a many saloons Wanted man is a ghost in hundred homes A shadow in a thousand rooms Wanted man down in St. Louis Wanted man in New Orleans Wanted man in Mussel Bay Wanted man in Cripple Creek Wanted man in Detroit City Wanted man in San Anton’ But there’s one place I’m not wanted lord It’s the place that I call home Wanted man… If the devil comes collectin’ He better hold a six gun in his hand
«Kicking Against the Pricks» является первым и единственным альбомом группы, состоящим полностью из каверов на песни других исполнителей. В записи принимают участие давние коллеги Кейва и Харви по The Birthday Party Трейси Пью и Роланд С. Говард.
Из песен приведу народную, которую кто только ни перепевал.
Look-a look-a yonder Well the sun done gone. The captain can't hold her The way I do now. Ada got a gold mine Way above her knees. The shiv is golden Above her knees. Look-a look-a yonder Well the sun done gone. Wohoh, Black Betty, bam-e-lam Black Betty had a baby, bam-e-lam Damn thing was crazy, bam-e-lam Wohoh, Black Betty, bam-e-lam Oh, Betty Black Betty, bam-e-lam Black Betty had a baby, bam-e-lam Damn thing was crazy, bam-e-lam Black Betty didn't mind, bam-e-lam Damn thing was blind, bam-e-lam Wohoh, Black Betty, bam-e-lam Black Betty, Black Betty, bam-e-lam Jump steady Black Betty, bam-e-lam. That Monday, I was arrested Tuesday, I locked up in jail Wednesday baby, my trial's tested On Thursday, nobody could blow my bail. Yes, I'm almost done And I ain't gonna yell against no bells. On Monday, baby I went a-walking Tuesday, I.... asked to go On Wednesday I sat down a-talking On Thursday she hock all a my clothes. Yes, I'm almost done And I ain't gonna.... no more.
В период записи «Your Funeral… My Trial» Кейв был погружён в глубокую героиновую зависимость, что не могло не отразиться на альбоме: он полон грусти и отчаяния. Звучание уходит в сторону более многоплановой музыки.
Отмечу песню «The Carny», которая вдохновила режиссёра Марка Краста на создание короткометражного мультфильма «Йойо среди звезд». В интервью он рассказывал, что текст «The Carny» «читается как рассказ», а его фильм является «визуальной интерпретацией текста».
And no-one saw the carny go And the weeks flew by Until they moved on the show Leaving his caravan behind It was parked out on the south east ridge And as the company crossed the bridge With the first rain filling the bone-dry river bed It shone, just so, upon the edge Away, away, we’re sad, they said Dog-boy, atlas, half-man, the geeks, the hired hands There was not one among them that did not cast an eye behind In the hope that the carny would return to his own kind And the carny had a horse, all skin and bone A bow-backed nag, that he named “Sorrow” Now it is buried in a shallow grave In the then parched meadow And the dwarves were given the task of digging the ditch And laying the nag’s carcass in the ground And boss Bellini, waving his smoking pistol around Saying, “The nag is dead meat” “We can’t afford to carry dead weight” The whole company standing about Not making a sound And turning to dwarves perched on the enclosure gate The boss says “Bury this lump of crow bait” And then the rain came hammering down Everybody running for their wagons Tying all the canvas flaps down The mangy cats growling in their cages The bird-girl flapping and squawking around The whole valley reeking of wet beast Wet beast and rotten hay Freak and brute creation Packed up and on their way The three dwarves peering from their wagon’s hind Moses says to Noah “We shoulda dugga deepa one” Their grizzled faces like dying moons Still dirty from the digging done And Charlie, the eldest of the three, said “I guess the carny ain’t gonna show” And they were silent for a spell Wishing they’d done a better job of burying Sorrow And as the company passed from the valley Into higher ground The rain beat on the ridge and on the meadow And on the mound Until nothing was left, nothing at all Except the body of Sorrow That rose in time To float upon the surface of the eaten soil And a murder of crows did circle round First one, then the others flapping blackly down And the carny’s van still sat upon the edge Tilting slowly as the firm ground turned to sludge And the rain it hammered down And no-one saw the carny go I say it’s funny how things go
Альбом «Tender Prey» открывает «The Mercy Seat», ставшая одной из самых известных у коллектива. Многие музыканты впоследствии сделали на нее каверы, один из них я и привожу.
It began when they come took me from my home And put me in Dead Row, Of which I am nearly wholly innocent, you know. And I'll say it again I.. am.. not.. afraid.. to.. die. I began to warm and chill To objects and their fields, A ragged cup, a twisted mop The face of Jesus in my soup Those sinister dinner deals The meal trolley's wicked wheels A hooked bone rising from my food All things either good or ungood. And the mercy seat is waiting And I think my head is burning And in a way I'm yearning To be done with all this measuring of proof. An eye for an eye A tooth for a tooth And anyway I told the truth And I'm not afraid to die. Interpret signs and catalogue A blackened tooth, a scarlet fog. The walls are bad. Black. Bottom kind. They are sick breath at my hind They are sick breath at my hind They are sick breath at my hind They are sick breath gathering at my hind I hear stories from the chamber How Christ was born into a manger And like some ragged stranger Died upon the cross And might I say, it seems so fitting in its way He was a carpenter by trade Or at least that's what I'm told Like my good hand tattooed E.V.I.L. across it's brother's fist That filthy five! They did nothing to challenge or resist. In Heaven His throne is made of gold The ark of his Testament is stowed A throne from which I'm told All history does unfold. Down here it's made of wood and wire And my body is on fire And God is never far away. Into the mercy seat I climb My head is shaved, my head is wired And like a moth that tries To enter the bright eye So I go shuffling out of life Just to hide in death awhile And anyway I never lied. My kill-hand is called E.V.I.L. Wears a wedding band that's G.O.O.D. 'Tis a long-suffering shackle Collaring all that devil blood. And the mercy seat is a-burning And I think my head is flowing And in a way I'm hoping To be done with all this weighing up of truth. An eye for an eye And a tooth for a tooth And I've got nothing left to lose And I'm not afraid to die. And the mercy seat is waiting And I think my head is burning And in a way I'm yearning To be done with all this measuring of proof An eye for an eye And a tooth for a tooth And anyway, there was no proof And nor a motive why. And the mercy seat is waiting And I think my head is burning And in a way I'm yearning To be done with all this measuring of proof. A life for a life And a tooth for a tooth And anyway there was no proof And I'm not afraid to die. Now the mercy seat is waiting And I think my head is smoking And in a way I'm hoping To be done with all these looks of disbelief. An eye for an eye And a tooth for a tooth And anyway I told the truth And I'm not afraid to die. And the mercy seat is waiting And I think my head is burning And in a way I'm yearning To be done with all this measuring of proof An eye for an eye And a tooth for a tooth And anyway I told the truth But I'm not afraid to lie.
В одном из интервью Кейв прокомментировал этот кавер так: «Как и все песни, которые он записывает, он сделал её своей. Он великий интерпретатор песен – это часть его гения. Не имеет значения, что и кто говорит. Джонни Кэш записал мою песню!»
У Кейва она звучит жестче, как, в общем-то, и большинство композиций на альбоме.
O My O My What a wretched life I was born on the day That my poor mother died I was cut from her belly With a stanley knife My Daddy did a jig With the drunk midwife Who’s that yonder all in flames Dragging behind him a sack of chains Who’s that yonder all in flames Up jumped the Devil and he staked his claim O poor heart I was doomed from the start Doomed to play The villain’s part I was the baddest Johnny In the apple cart My blood was blacker Than the chambers of a dead nun’s heart Who’s that milling on the courthouse steps Nailing my face to the hitching fence Who’s that milling on the courthouse steps Up jumped the Devil and off he crept O no O no Where could I go With my hump of trouble And my sack of woe To the digs and deserts of Mexico Where my neck was safe from the lynching rope Who’s that yonder laughing at me Like I was the brunt of some hilarity Who’s that yonder laughing at me Up jumped the Devil 1, 2, 3 Ha-Ha Ha Ha How lucky we were We hit the cathouse And sampled their wares We got as drunk As a couple of Czars One night I spat out My lucky stars Who’s that dancing on the jailhouse roof Stamping on the ramping with a cloven hoof Who’s that dancing on the jailhouse roof Up jumped the Devil and said “Here is your man and I got the proof” O no don’t go O no O slow down Joe The righteous part Is straight as an arrow Take a walk And you‘ll find it too narrow Too narrow for the likes of me Who’s that hanging from the gallow tree His eyes are hollow but he looks like me Who’s that swinging from the gallow tree Up jumped the Devil and took my soul from me Down we go Down we go Down we go We go down down down down down ad inferno
Alice wakes It is morning She is yawning As she walks about the room Her hair falls down her breast She is naked and it is June Standing at the window I wonder if she knows that I can see Watching Alice rise year after year Up in her palace, she’s captive there Alice’s body Is golden brown Her hair hangs down And she brushes it one hundred time First she pulls her stocking on And then the church bell chimes Alice climbs into her uniform The zippers on the side Watching Alice dressing in her room It’s so depressing, it’s cruel
В конце 80-х Ник Кейв влюбился в бразильскую журналистку Вивиан Карнейро. Романтические отношения благотворно сказались на реабилитации Ника после наркотической зависимости, сменилось и настроение нового альбома: «The Good Son» получился мягкий, тонкий, печальный.
Хочу отметить «The weeping song». На мой взгляд, именно в этом дуэте-диалоге наиболее ярко выделяется фигура Бликсы Баргельда. Ну и клип, конечно, чудный))
- Go son, go down to the water And see the women weeping there Then go up into the mountains The men, they are weeping too - Father, why are all the women weeping? - They are weeping for their men - Then why are all the men there weeping? - They are weeping back at them This is a weeping song A song in which to weep While all the men and women sleep This is a weeping song But I won’t be weeping long -Father, why are all the children weeping? -They are merely crying son -O, are they merely crying, father? -Yes, true weeping is yet to come This is a weeping song A song in which to weep While all the little children sleep This is a weeping song But I won’t be weeping long -O father, tell me, are you weeping? Your face seems wet to touch O then I’m so sorry, father I never thought I hurt you so much This is a weeping song A song in which to weep While we rock ourselves to sleep This is a weeping song But I won’t be weeping long
Субъективно мне также очень нравится «The ship song», мелодия которой почему-то показалась знакомой еще при первом прослушивании.
Come sail your ships around me And burn your bridges down We make a little history, baby Every time you come around Come loose your dogs upon me And let your hair hang down You are a little mystery to me Every time you come around We talk about it all night long We define our moral ground But when I crawl into your arms Everything comes tumbling down Your face has fallen sad now For you know the time is nigh When I must remove your wings And you, you must try to fly
Альбомом «Henry’s Dream» сам Кейв остался недоволен и виновником неполучившегося шедевра видел продюсера Дэвида Бриггса, настоявшего на технике записи «live-in-the-studio».
Музыка делает шаг в сторону более тяжелой, что тем более заметно в сравнении с предыдущим «балладно-рояльным» The Good Son. Для примера, думаю, одной композиции будет вполне достаточно.
I went out walking the other day The wind hung wet around my neck My head it rung with screams and groans From the night I spent amongst her bones I past beside the mission house Where that mad old buzzard, the reverend, Shrieked and flapped about life after you’re dead Well, I thought about my friend, Michel How they rolled him in linoleum And shot him in the neck A bloody halo, like a think-bubble Circling his head And I bellowed at the firmament Looks like the rains are here to stay And the rain pissed down upon me And washed me all away Saying Papa won’t leave you, Henry Papa won’t leave you, Boy Well, the road is long And the road is hard And many fall by the side But Papa won’t leave you, Henry So there ain’t no need to cry And I went on down the road He went on down the road Well, the moon it looked exhausted Like something you should pity Spent an age-spotted Above the sizzling wires of the city Well, it reminded me of her face Her bleached and hungry eyes Her hair was like a curtain Falling open with the laughter And closing with the lies But the ghost of her still lingers on Though she’s passed through me And is gone The slum dogs, they are barking And the rain children on the streets And the tears that we will weep today Will all be washed away By the tears that we will weep again tomorrow And I came upon a little house A little house upon a hill And I entered through, the curtain hissed Into the house with its blood-red bowels Where wet-lipped women with greasy fists Crawled the ceilings and the walls They filled me full of drink And led me round the rooms Naked and cold and grinning Until everything went black And I came down spinning I awoke so drunk and full of rage That I could hardly speak A fag in a whale-bone corset Draping his dick across my cheek And its into the shame And its into the guilt And its into the fucking fray And the walls ran red around me A warm arterial spray Saying Papa won’t leave you, Henry Papa won’t leave you, Boy Well, the night is dark And the night is deep And its jaws are open wide But Papa won’t leave you, Henry So there ain’t no need to cry It’s the rainy season where I’m living Death comes leaping out of every doorway Wasting you for your money, for your clothes And for your nothing Entire towns being washed away Favelas exploding on inflammable spillways Lynch-mobs, death squads, babies being born without brains The mad heat and the relentless rains And if you stick your arm into that hole It comes out sheared off to the bone And with her kisses bubbling on my lips I swiped the rain and nearly missed And I went on down the road He went on down the road
«Let Love In» получился разноплановым: и по настроению текстов, и по музыке. Тут вам и зловещая «Red Right Hand», вновь ставшая популярной с выходом «Острых козырьков»
I found her on a night of fire and noise Wild bells rang in a wild sky I knew from that moment on I'd love her till the day that I died And I kissed away a thousand tears My lady of the Various Sorrows Some begged, some borrowed, some stolen Some kept safe for tomorrow On an endless night, silver star spangled The bells from the chapel went jingle-jangle She was given to me to put things right And I stacked all my accomplishments beside her Still I seemed so obselete and small I found God and all His devils insider her In my bed she cast the blizzard out A mock sun blazed upon her head So completely filled with light she was Her shadow fanged and hairy and mad Our love-lines grew hopelessly tangled And the bells from the chapel went jingle-jangle She had a heartful of love and devotion She had a mindful of tyranny and terror Well, I try, I do, I really try But I just err, baby, I do, I error So come and find me, my darling one I'm down to the grounds, the very dregs Ah, here she comes, blocking the sun Blood running down the inside of her legs The moon in the sky is battered and mangled And the bells from the chapel go jingle-jangle All things move toward their end I knew before I met her that I would lose her I swear I made every effort to be good to her I swear I made every effort not to abuse her Crazy bracelets on her wrists and her ankles And the bells from the chapel went jingle-jangle Do you love me? Like I love you?
I know you’ve hear it all before But I’m sorry for this three year war For the setting up of camps and wire and trenches I’m sorry for the other night I know sorry it don’t make it right I’m sorry for things I can’t even mention You keep nailing me back into my box I’m sorry I keep popping back up With my crazy mouth and jangling jester’s cap I’m sorry I ever wrote that book I’m sorry about the way I look But there ain’t a lot that I can do about that I’m sorry about the hospital Some things are unforgivable Some things simply cannot be forgiven I was not equipped to know how to care And on the occasions I came up for air I saw my life and wondered what the hell I had been living I’m sorry about all your friends I hope they’ll speak to me again I said before I’d pay for all the damage I’m sorry it’s just rotten luck I’m sorry I’ve forgotten how to fuck It’s just that I think my heart and soul are kind of famished Forgive me, darling but don’t worry Love is always having to say you’re sorry And I am, from my head down to my shoes I’m sorry that I’m always pissed I’m sorry that I exist And when I look into your eyes I can see you’re sorry too I’m sorry sorry sorry, sorry I’m sitting feeling sorry in the Thirsty Dog
Despair and Deception, Love’s ugly little twins Came a-knocking on my door, I let them in Darling, you’re the punishment for all my former sins I let love in The door it opened just a crack, but Love was shrewd and bold My life flashed before my eyes, it was a horror to behold A life-sentence sweeping confetti from the floor of a concrete hole I let love in Well I’ve been bound and gagged and I’ve been terrorized And I’ve been castrated and I’ve been lobotomized But never has my tormentor come in such a cunning disguise I let love in O Lord, tell me what I done Please don’t leave me here on my own Where are my friends? My friends are gone So if you’re sitting all alone and hear a-knocking at your door And the air of promises, well buddy, you’ve been warned Far worse to be Love’s lover than the lover that Love has scorned I let love in
В записи альбома приняли участие приглашённые музыканты, в т.ч. Уоррен Эллис, на данный момент остающийся постоянным членом Bad Seeds.
На несколько песен были сделаны каверы, из которых упомяну «Loverman» Metallic’и.
«Murder Ballads» считается самым коммерчески успешным альбомом группы. Название говорит само за себя: здесь собраны народные и авторские баллады об убийствах. Кто-то даже не поленился посчитать, что в общей сложности за альбом так или иначе распрощались с жизнью около 70 персонажей.
Из песен отмечу следующие:
«Henry Lee», спетая дуэтом с Пи Джей Харви, с которой у Кейва на тот момент был роман. Это вариация на тему народных баллад о женщине, которая убивает своего возлюбленного, поскольку он собирается бросить её или уехать.
Get down, get down, little Henry Lee And stay all night with me You won’t find a girl in this damn world That will compare with me And the wind did howl and the wind did blow La la la la la La la la la lee A little bird lit down on Henry Lee I can’t get down and I won’t get down And stay all night with thee For the girl I have in that merry green land I love far better than thee She leaned herself against a fence Just for a kiss or two And with a little pen-knife held in her hand She plugged him through and through And the wind did roar and the wind did moan La la la la la La la la la lee A little bird lit down on Henry Lee Come take him by his lilly-white hands Come take him by his feet And throw him in this deep deep well Which is more than one hundred feet Lie there, lie there, little Henry Lee Till the flesh drops from your bones For the girl you have in that merry green land Can wait forever for you to come home
Еще один дуэт – с Кайли Миноуг. «Where the wild roses grow», интересностей по которой хватит на отдельный пост. Я сокращала как могла, но всё равно получилось длинновато.
Начну с того, что дуэт поп-дивы Кайли и мрачно-маньячного Ника на первый взгляд примерно такой же странный, как дуэт Егора Летова с Жанной Фриске (спасибо тебе за сравнение, неизвестный человек из интернета). И тем не менее. Кейв вынашивал идею спеть дуэтом с Миноуг много лет.
«.. я помню, как, глядя на то, как она поет, я думал: „Черт, лучше бы она пела что-нибудь грустное и медленное“».
И вот песня была написана. Песня, вдохновленная ирландской народной балладой «Rose Connolly» и американской «The Willow Garden», в которых мужчина убивает свою невесту.
«.. поскольку Любовь является формой сумасшествия, то и Песня Любви рождается в царстве иррационального, абсурдного, печального, одержимого, ненормального, безумного».
Менеджеры отговаривали исполнительницу, но, послушав дэмку, она согласилась.
На концертах партию Элайзы Дэй исполнял Баргельд, причем делал это очень своеобразно: читал текст по бумажке, тем самым подчеркивая, что он – не та самая девушка, что от нее теперь остались только слова на листочке, а сама она убита «там, где растет шиповник», ведь «всякая красота должна умереть».
За эту работу Кейв был номинирован на премию MTV как лучший исполнитель года, но отказался от неё:
"...я чувствую необходимость в просьбе адресовать мою номинацию на “Лучшего мужского исполнителя”, как и другие награды и номинации на награды, которые могут появиться в будущем, тем, кто чувствует себя более комфортно в обстановке конкуренции, царящей на этих церемониях награждения. Я себя таковым не считаю. Я всегда придерживался мнения, что моя музыка уникальна и индивидуальна и существует вне владений, унаследованных теми, кто все сводит к примитивному подсчету. Я ни с кем не соревнуюсь. Мои отношения с Музой слишком нежны, чтобы не чувствовать обязанности защищать ее от пагубных влияний, способных оскорбить ее хрупкую природу. Она пришла ко мне с даром песни, и взамен я одарил ее уважением, которого она заслуживает, — в нашем случае это означает не делать ее предметом унизительного судилища и соперничества. Моя Муза — не скаковая лошадь, а я не участвую в бегах, а если бы она и была ею, то я и тогда не впряг бы ее в эту колесницу — эту чертову повозку для сорвиголов, мчащихся за сверкающими наградами. Моя Муза может исчезнуть! Может убежать! Может покинугь меня навсегда! Поэтому — еще раз, всем работникам MTV: я высоко ценю то рвение и ту энергию, которые были затрачены на поддержку моей последней работы, я еще раз это подтверждаю и благодарю вас снова, и снова, и снова, но... спасибо, нет".
-They call me The Wild Rose but my name was Elisa Day Why they call me it I do not know For my name was Elisa Day - From the first day I saw her I knew she was the one As she stared in my eyes and smiled For her lips were the colour of the roses That grew down the river, all bloody and wild - When he knocked on my door and entered the room My trembling subsided in his sure embrace He would be my first man, and with a careful hand He wiped at the tears that ran down my face - On the second day I brought her a flower She was more beautiful than any woman I’d seen I said, “Do you know where the wild roses grow So sweet and scarlet and free?” - On the second day he came with a single red rose Said: “Will you give me your loss and your sorrow?” I nodded my head, as I lay on the bed He said, “If I show you the roses will you follow?” - On the third day he took me to the river He showed me the roses and we kissed And the last thing I heard was a muttered word As he stood smiling above me with a rock in his fist - On the last day I took her where the wild roses grow And she lay on the bank, the wind light as a thief As I kissed her goodbye, I said, “All beauty must die” And lent down and planted a rose between her teeth
Если говорить о «сольных» песнях, приведу в пример «The Curse of Millheaven». Это рассказанная 14-летней Лореттой история жестоких убийств, потрясших городок Миллхэйвен, название которого Кейв позаимствовал из цикла «Голубая роза» Питера Страуба. И мне почему-то именно это песня кажется самой жуткой на альбоме.
I live in a town called Millhaven And it’s small and it’s mean and it’s cold But if you come around just as the sun goes down You can watch the whole town turn to gold It’s around about then that I used to go a-roaming Singing La la la la La la la lie All God’s children they all gotta die My name is Loretta but I prefer Lottie I’m closing in on my fifteenth year And if you think you have seen a pair of eyes more green Then you sure didn’t see them round here My hair is yellow and I’m always a-combing La la la la La la la lie Mama often told me we all have to die You must have heard about The Curse Of Millhaven How last Christmas Bill Blake’s little boy didn’t come home They found him next week in One Mile Creek His head bashed in and his pockets full of stones Well, just imagine the wailing and moaning La la la la La la la lie Even little Billy Blake, he had to die Then Professor O’Rye from Millhaven High Found nailed to his door, his prize-winning terrier The next day the old fool brought little Biko to school And we all had to watch as he buried her His eulogy to Biko had all the tears a-flowing La la la la La la la lie Even God’s little creatures, they have to die Our little town fell into a state of shock A lot of people were saying things that made little sense Then the next thing you know the head of Handyman Joe Was found in the fountain of the Mayor’s residence Foul play can really get a small town going La la la la La la la lie All God’s children all have to die Then, in a cruel twist of fate, old Mrs Colgate Was stabbed but the job was not complete The last thing she said before the cops pronounced her dead Was, “My killer is Loretta and she lives across the street!” Twenty cops burst through my door without even phoning La la la la La la la lie The young ones, the old ones, they all gotta die Yes, it is I, Lottie. The curse of Millhaven I’ve struck horror in the heart of this town Like my eyes ain’t green and my hair ain’t yellow It’s more like the other way around I gotta pretty little mouth underneath all the foaming La la la la La la la lie Sooner or later we all gotta die Since I was no bigger than a weavil they’ve been saying I was evil That if “bad” was a boot then I’d fit it That I’m a wicked young lady, but I’ve been trying hard lately O fuck it! I’m a monster! I admit it! It makes me so mad my blood really starts a-going La la la la La la la lie Mama always told me that we all gotta die Yeah, I drowned the Blakey kid, stabbed Mrs. Colgate, I admit Did the handyman with his circular saw in his garden shed But I never crucified little Biko, that was two junior high school psychos Stinky Bohoon and his friend with the pumpkin-sized head I’ll sing to the lot, now you got me going La la la la La la la lie All God’s children have all gotta die There were all of the others, all our sisters and brothers You assumed were accidents, best forgotten Recall the children who broke through the ice on Lake Tahoo? Everyone assumed the “Warning” signs had followed them to the bottom Well, they’re underneath the house where I do quite a bit of stowing La la la la La la la lie Even twenty little children, they had to die And the fire of ‘91 that razed the Bella Vista slum There was the biggest shit-fight this country’s ever seen Insurance companies ruined, land lords getting sued All cause of a wee little girl with a can of gasoline Those flames really roared when the wind started blowing La la la la La la la lie Rich man, poor man, all got to die Well I confessed to all these crimes and then they put me on trial I was laughing when they took me away Off to the asylum in an old black Mariah It ain’t home, but you know, it’s fucking better than jail It ain’t such a bad old place to have a home in La la la la La la la lie All God’s children they all gotta die Now I got shrinks that will not rest with their endless Rorschach tests I keep telling them they’re out to get me They ask me if I feel remorse and I answer, “Why of course! There is so much more I could have done if they’d let me!” So it’s Rorschach and Prozac and everything is groovy Singing La la la la La la la lie All God’s children have all gotta die La la la la La la la lie I’m happy as a lark and everything is fine Singing La la la la La la la lie Yeah, everything is groovy and everything is fine Singing La la la la La la la lie All God’s children they all gotta die
Завершает альбом кавер на песню Боба Дилана «Death is not the End» с вокалом Аниты Лейн, Кайли Миноуг, Пи Джей Харви, Шейна Макгована и самих участников Bad Seeds: Ника Кейва, Томаса Уайдлера и Бликсы Баргельда. Это единственная песня на альбоме, кстати, в которой смерть фактически не происходит.
When you’re sad and when you’re lonely And you haven’t got a friend Just remember that death is not the end And all that you held sacred Falls down and does not mend Just remember that death is not the end When you’re standing on the crossroads That you cannot comprehend Just remember that death is not the end And all your dreams have vanished And you don’t know what’s up the bend Just remember that death is not the end When the storm clouds gather round you And heavy rains descend Just remember that death is not the end And there is no-one there to comfort you With a helping hand to lend Just remember that death is not the end For the tree of life is growing Where the spirit never dies And the bright light of salvation Up in dark and empty skies When the cities are on fire With the burning flesh of men Just remember that death is not the end And you search in vain to find Some law-abiding citizen Just remember that death is not the end
«The Boatman’s Call» получился не таким жутким и сумасшедшим, для меня он пронизан меланхоличным оптимизмом. Песни медленные, лиричные, очень интимные. И по идее, для примера было бы достаточно привести одну любую – и сложится впечатление об альбоме, но я не могу ограничиться одной)
Упомяну открывающую альбом «Into My Arms» с безумно красивым текстом
I don’t believe in an interventionist God But I know, darling, that you do But if I did I would kneel down and ask Him Not to intervene when it came to you Not to touch a hair on your head To leave you as you are And if He felt He had to direct you Then direct you into my arms Into my arms, O Lord And I don’t believe in the existence of angels But looking at you I wonder if that’s true But if I did I would summon them together And ask them to watch over you To each burn a candle for you To make bright and clear your path And to walk, like Christ, in grace and love And guide you into my arms Into my arms, O Lord But I believe in Love And I know that you do too And I believe in some kind of path That we can walk down, me and you So keep your candles burning And make her journey bright and pure That she will keep returning Always and evermore Into my arms, O Lord
И «West Country Girl», в которой я просто балдею от музыки
With a crooked smile And a heart-shaped face Comes from the West country Where the birds sing bass She’s got a house-big heart Where we all live And plead and counsel and forgive Her widow’s peak, her lips I’ve kissed Her glove of bones at her wrist That I have held in my hand Her Spanish fly and her monkey gland Her Godly body and its fourteen stations That I have embraced, her palpitations Her unborn baby crying, ‘Mummy’ Amongst the rubble of her body Her lovely lidded eyes I’ve sipped Her fingernails, all pink and chipped Her accent which I’m told is ‘broad’ That I have heard and has been poured Into my human heart and filled me With love, up to the brim, and killed me And rebuilt me back anew With something to look forward to Well, who could ask much more than that? A West country girl with a big fat cat That looks into her eyes of green And meows, ‘He loves you’, then meows again
«No More Shall We Part» вышел через четыре года, после преодоления Кейвом тяжелой наркотической и алкогольной зависимости. Альбом был оценен положительно и критиками, и поклонниками. Отмечалось, что тексты песен стали более понятны, а сам Ник стал петь в более широком вокальном диапазоне.
Моей любимой песней (не только у Кейва, а вообще) уже много лет является «As I sat sadly by her side». Если бы не она, я бы, может, и не стала вслушиваться в другие его тексты.
As I sat sadly by her side At the window, through the glass She stroked a kitten in her lap And we watched the world as it fell past Softly she spoke these words to me And with brand new eyes, open wide We pressed our faces to the glass As I sat sadly by her side She said,”Father, mother, sister, brother, Uncle, aunt, nephew, niece, Soldier, sailor, physician, labourer, Actor, scientist, mechanic, priest Earth and moon and sun and stars Planets and comets with tails blazing All are there forever falling Falling lovely and amazing” Then she smiled and turned to me And waited for me to reply Her hair was falling down her shoulders As I sat sadly by her side As I sat sadly by her side The kitten she did gently pass Over to me and again we pressed Our different faces to the glass “That may be very well”, I said “But watch the one falling in the street See him gesture to his neighbours See him trampled beneath their feet All outward motion connects to nothing For each is concerned with their immediate need Witness the man reaching up from the gutter See the other one stumbling on who can not see” With trembling hand I turned toward her And pushed the hair out of her eyes The kitten jumped back to her lap As I sat sadly by her side Then she drew the curtains down And said, “When will you ever learn That what happens there beyond the glass Is simply none of your concern? God has given you but one heart You are not a home for the hearts of your brothers And God does not care for your benevolence Anymore than he cares for the lack of it in others Nor does he care for you to sit At windows in judgement of the world He created While sorrows pile up around you Ugly, useless and over-inflated” At which she turned her head away Great tears leaping from her eyes I could not wipe the smile from my face As I sat sadly by her side
А с песней «God is in the house», например, я до сих пор не могу ответить на извечный вопрос: так что же все-таки хотел сказать автор?) Мне эта история всегда напоминала романы Кинга о каком-нибудь Касл-Роке или Дэрри, где все именно такие: и набожные, и каждый в своей норке. А как по-вашему, у Кейва это похвала или издевка над жителями маленьких городков, сидящими по своим домам и молящимися?
We’ve laid the cables and the wires We’ve split the wood and stoked the fires We’ve lit our town so there is no Place for crime to hide Our little church is painted white And in the safety of the night We all go quiet as a mouse For the word is out God is in the house No cause for worry now God is in the house Moral sneaks in the White House Computer geeks in the school house Drug freaks in the crack house We don’t have that stuff here We have a tiny little Force But we need them of course For the kittens in the trees And at night we are on our knees As quiet as a mouse For God is in the house And no one’s left in doubt God is in the house Homos roaming the streets in packs Queer bashers with tyre-jacks Lesbian counter-attacks That stuff is for the big cities Our town is very pretty We have a pretty little square We have a woman for a mayor Our policy is firm but fair Now that God is in the house Any day now He’ll come out God is in the house Well-meaning little therapists Goose-stepping twelve-stepping Tetotalitarianists The tipsy, the reeling and the drop down pissed We got no time for that stuff here Zero crime and no fear We’ve bred all our kittens white So you can see them in the night And at night we’re on our knees As quiet as a mouse Since the word got out From the North down to the South For no-one’s left in doubt There’s no fear about If we all hold hands and very quietly shout Hallelujah God is in the house Oh I wish He would come out
«Nocturama» стал попыткой вернуться к звучанию времен «Henry’s Dream», чего, по мнению фанатов, всё-таки не произошло. Впрочем, это нисколько не умаляет его достоинств.
Продюсером Nocturam’ы и всех последующих альбомов выступил Ник Лоне, который когда-то давно сотрудничал с The Birthday Party. Также упомяну, что это последний альбом Bad Seeds, в записи которого принял участие Бликса Баргельд, покинувший группу, чтобы сконцентрироваться на собственных проектах.
Come in, babe Across these purple fields The sun has sunk behind you Across these purple fields That idiot-boy in the corner Is speaking deviated truths Come on, admit it, babe It’s a wonderful life If you can find it It’s a wonderful life that you bring Ooh it’s a wonderful thing Speak our secret into your hands And hold it in between Plunge your hands into the water And drown it in the sea There will be nothing between us, baby But the air that we breathe Don’t cry We can build our dungeons in the air And sit and cry the blues We can stomp across this world With nails hammered through our shoes We can join that troubled chorus Who criticise and accuse It don’t matter much We got nothing much to lose But this wonderful life Sometimes our secrets are all we’ve got With our lives we must defend Sometimes the air between us, babe Is unbearably thin Sometimes it’s wise to lay down your gloves And just give in Come in, come in To this wonderful life If you can find it And if you find it It’s a wonderful life that you bring It’s a wonderful, wonderful thing
She sat in a wicker chair, her eyes they were downcast She breathed in the future, by breathing out the past The die is done, the die is shook, the die is duly cast There’s a dead man in my bed, she said That smile you see upon his face It’s been there for many days There’s a dead man in my bed I ain’t been feeling that good too much no more, she said, I swear She pointed at the bedroom door and said I ain’t going in there She leaped out of her seat and screamed someone’s not concentrating here There’s a dead man in my bed, she said I ain’t speaking metaphorically His eyes are open but he cannot see There’s a dead man in my bed Then leaves outside the window waved, all brown, they were, and falling Even I could tell the atmosphere in here was utterly appalling The phone it rand incessantly but nobody was calling There’s a dead man in my bed, she said And though he keeps on taking notes I swear this ain’t some kind of hoax There’s a dead man in my bed Now she’s in the kitchen rattling those pots and pans I’d cook him something nice, she said, but he refuses to wash his hands He used to be so good to me, but now he smells so fucking bad There is a dead man in my bed, she says I keep poking at him with my stick But his skin is just so fucking thick There’s a dead man in my bed
«Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus» (2CD)
Да, это два альбома, выпущенные под одной обложкой. Первый критики окрестили «залитым пафосом рок-н-роллом», а второй – «более спокойным, элегантным и театральным».
Приведу в пример «The lyre of Orpheus» - ироничную, хулиганскую, просто забавную вещицу. Видео старалась подобрать под стать песне)
Orpheus sat gloomy in his garden shed Wondering what to do With a lump of wood, a piece of wire And a little pot of glue O Mamma O Mamma He sawed at the wood with half a heart And glued it top to bottom He strung a wire in between He was feeling something rotten O Mamma O Mamma Orpheus looked at his instrument And he gave the wire a pluck He heard a sound so beautiful He gasped and said O my God O Mamma O Mamma He rushed inside to tell his wife He went racing down the halls Eurydice was still asleep in bed Like a sack of cannonballs O Mamma O Mamma Look what I’ve made, cried Orpheus And he plucked a gentle note Eurydice’s eyes popped from their sockets And her tongue burst through her throat O Mamma O Mamma O God, what have I done, he said As her blood pooled in the sheets But in his heart he felt a bliss With which nothing could compete O Mamma O Mamma Orpheus went leaping through the fields Strumming as hard as he did please Birdies detonated in the sky Bunnies dashed their brains out on the trees O Mamma O Mamma Orpheus strummed till his fingers bled He hit a G minor 7 He woke up God from a deep, deep sleep God was a major player in heaven O Mamma O Mamma God picked up a giant hammer And He threw it with a thunderous yell It smashed down hard on Orpheus’ head And knocked him down a well O Mamma O Mamma The well went down very deep Very deep went down the well The well went down so very deep Well, the well went down to hell O Mamma O Mamma Poor Orpheus woke up with a start All amongst the rotting dead His lyre tucked safe under his arm His brains all down his head O Mamma O Mamma Eurydice appeared brindled in blood And she said to Orpheus If you play that fucking thing down here I’ll stick it up your orifice! O Mamma O Mamma This lyre lark is for the birds, said Orpheus It’s enough to send you bats Let’s stay down here, Eurydice, dear And we’ll have a bunch of screaming brats O Mamma O Mamma Orpheus picked up his lyre for the last time He was on a real low down bummer And stared deep into the abyss and said This one is for Mamma O Mamma O Mamma
и, лично для меня, совсем не по-кейвовски мимимишную Breathless
It’s up in the morning and on the downs Little white clouds like gambolling lambs And I am breathless over you And the red-breasted robin beats his wings His throat it trembles when he sings For he is helpless before you The happy hooded bluebells bow And bend their heads all a-down Heavied by the early morning dew At the whispering stream, at the bubbling brook The fishes leap up to take a look For they are breathless over you The wind circles among the trees And it bangs about the new-made leaves For it is breathless without you The fox chases the rabbit round The rabbit hides beneath the ground For he is defenceless without you The sky of daytime dies away And all the earthly things they stop to play For we are all breathless without you I listen to my juddering bones The blood in my veins and the wind in my lungs And I am breathless without you Still your hands And still your heart For still your face comes shining through And all the morning glows anew Still your soul Still your mind Still, the fire of love is true And I am breathless without you
А дааальше..) Что-то мне подсказывает, что посетители Дрима (сайта, посвященного фантастике/фэнтези), которые еще до сих пор не поняли, откуда они знают Ника, теперь уж точно поймут. Ведь Гарри Поттера не смотрел, наверное, только ленивый.
Pass me that lovely little gun My dear, my darling one The cleaners are coming, one by one You don’t even want to let them start They are knocking now upon your door They measure the room, they know the score They’re mopping up the butcher’s floor Of your broken little hearts O children Forgive us now for what we’ve done It started out as a bit of fun Here, take these before we run away The keys to the gulag O children Lift up your voice, lift up your voice Children Rejoice, rejoice Here comes Frank and poor old Jim They’re gathering round with all my friends We’re older now, the light is dim And you are only just beginning O children We have the answer to all your fears It’s short, it’s simple, it’s crystal clear It’s round about, it’s somewhere here Lost amongst our winnings O children Lift up your voice, lift up your voice Children Rejoice, rejoice The cleaners have done their job on you They’re hip to it, man, they’re in the groove They’ve hosed you down, you’re good as new They’re lining up to inspect you O children Poor old Jim’s white as a ghost He’s found the answer that was lost We’re all weeping now, weeping because There ain’t nothing we can do to protect you O children Lift up your voice, lift up your voice Children Rejoice, rejoice Hey little train!We are all jumping on The train that goes to the Kingdom We’re happy, Ma, we’re having fun And the train ain’t even left the station Hey, little train! Wait for me! I once was blind but now I see Have you left a seat for me? Is that such a stretch of the imagination? Hey little train! Wait for me! I was held in chains but now I’m free I’m hanging in there, don’t you see In this process of elimination Hey little train! We are all jumping on The train that goes to the Kingdom We’re happy, Ma, we’re having fun It’s beyond my wildest expectation
Мэтт Биффа, занимавшийся подбором музыки к первой части «Даров Смерти», рассказал, что песней, под которую танцуют Гарри с Гермионой, могли стать треки Radiohead или Oasis, но он выбрал «O Children» Кейва: «Я услышал её в 2004 году, в тот период я разводился со своей женой. Нам очень не хотелось ранить этим разводом наших детей, и эта песня стала письмом любви к нашим сыновьям».
Концепция «Dig, Lazarus, Dig!» основана на истории библейского Лазаря, которую Кейв услышал еще в детстве и с тех пор задавался вопросом, что же чувствовал сам Лазарь при воскрешении?
Альбом стилистически вышел похожим на сайд-проект Grinderman: такое же рваное, грязное звучание, характерное для гаражного рока. «New Musical Express» окрестил его «готическим психосексуальным апокалипсисом».
What we once thought we had we didn't, and what we have now will never be that way again So we call upon the author to explain Our myxomatosis kids spraddle the streets, we've shunned them from the greasy-grind The poor little things, they look so sad and old as they mount us from behind I ask them to desist and to refrain And then we call upon the author to explain Rosary clutched in his hand, he died with tubes up his nose And a cabal of angels with finger cymbals chanted his name in code We shook our fists at the punishing rain And we call upon the author to explain He said everything is messed up around here, everything is banal and jejune There is a planetary conspiracy against the likes of you and me in this idiot constituency of the moon Well, he knew exactly who to blame And we call upon the author to explain Prolix! Prolix! Nothing a pair of scissors can't fix! Well, I go guruing down the street, young people gather round my feet Ask me things, but I don'r know where to start They ignite the power-trail straight to my father's heart And once again I call upon the author to explain Who is this great burdensome slavering dog-thing that mediocres my every thought? I feel like a vacuum cleaner, a complete sucker, it's fucked up and he is a fucker But what an enormous and encyclopaedic brain I call upon the author to explain Oh rampant discrimination, mass poverty, third world debt, infectious diseease Global inequality and deepening socio-economic divisions Well, it does in your brain And we call upon the author to explain Now hang on, my friend Doug is tapping on the window (Hey Doug, how you been?) Brings me back a book on holocaust poetry complete with pictures Then tells me to get ready for the rain And we call upon the author to explain I say prolix! Prolix! Something a pair of scissors can fix Bukowski was a jerk! Berryman was best! He wrote like wet papier mache, went the Heming-way weirdly on wings and with maximum pain We call upon the author to explain Down in my bolthole I see they've published another volume of unreconstructed rubbish "The waves, the waves were soldiers moving". Well, thank you, thank you, thank you And again I call upon the author to explain
Но, как обычно, не обошлось и без лиричных композиций
I stepped out of the St. James Hotel, I'd left you behind curled up like a child A change is gonna come, And as the door whispered shut I walked on down the high-windowed hall You lay sleeping on the unmade bed, The weatherman on the television In the St. James Hotel said That the rains are gonna come And I stepped out on the streets all sparkling clean with the early morning dew Maybe it was you or maybe it was me? You came on like a punch in the heart You lying there with the light on your hair Like a Jesus on the moon A Jesus of the planets and the stars Well, I kept thinking about what the weatherman said And if the voices of the living can be heard by the dead Well, the day is gonna come when we find out And in some kinda way I take a little comfort from that now and then Cause people often talk about being scared of change But for me I'm more afraid of things staying the same Cause the game is never won by standing in any one place For too long Maybe it was you or maybe it was me? But there was a chord in you I could not find to strike You lying there with all the light in your hair Like a Jesus of the moon A Jesus of the planets and the stars I see the many girls walking down the empty streets And maybe once or twice one of them smiles at me You can't blame anyone for saying hello I say: «hey», I say: «hello», I say: «hello» Will it be me or will it be you? One must stay and one depart You lying there in a St. James Hotel bed Like a Jesus of the moon A Jesus of the planets and the stars
Интересный факт: на обложке «Push the Sky Away» Кейв изображен со своей женой, британской моделью Сьюзен Бик.
На создание альбома, по словам Ника, его вдохновил Интернет и, в частности, Википедия, которую он окрестил «всеобщей памятью». Жанрово «Push the Sky Away», пожалуй, разительно отличается от предыдущего творчества группы, сильно заметна электронщина, которая в следующих двух альбомах вообще выступит на передний план. При том, что и прошлые альбомы были разноплановыми, но они воспринимались именно как Bad Seeds, а здесь мне впервые за долгое время вновь пришлось долго и упорно вслушиваться, привыкать к такому звучанию и свыкаться с мыслью, что это тоже Кейв.
I was ridin', I was ridin', oh The sun, the sun, the sun was rising from the field I got a feeling I just can't shake I got a feeling that just won't go away You've got it, just keep on pushing and, keep on pushing and push the sky away And if your friends think that you should do it different And if they think that you should do it the same You've got it, just keep on pushing and, keep on pushing and push the sky away And if you feel you got everything you came for If you got everything and you don't want no more You've got it, just keep on pushing and, keep on pushing and push the sky away And some people say it's just rock 'n' roll Aw, but it gets you right down to your soul You've got it, just keep on pushing and, keep on pushing and push the sky away
«Skeleton Tree», наверное, у всех знакомых с творчеством Кейва ассоциируется с одним событием: во время работы над альбомом 15-летний сын Кейва, Артур, погиб после падения со скалы (говорят, находился под ЛСД).
Альбом получился красивым, но депрессивным, безысходным, что слышно даже в музыке, не только в текстах.
Let us go now, my one true love Call the gasman, cut the power out We can set out, we can set out for the distant skies Watch the sun, watch it rising in your eyes Let us go now, my darling companion Set out for the distant skies See the sun, see it rising See it rising, rising in your eyes They told us our gods would outlive us They told us our dreams would outlive us But they lied Let us go now, my only companion Set out for the distant skies Soon the children will be rising, will be rising This is not for our eyes
ПризнаЮсь, «Ghosteen» я до сих пор не могу воспринимать. Для меня он слишком тягучий и, что гораздо, гораздо хуже, слишком электронный. Эксперименты – это, может, и хорошо, но не мое это совсем. Причем, к сожалению, настолько не мое, что я даже не могу допинать себя до чтения текстов.
Что вам привести в пример из песен? Пожалуй, Bright horses. Она вторая в списке, и, слушая ее, я еще не устаю и могу воспринимать, о чем она))
The bright horses have broken free from the fields They are horses of love, their manes full of fire They are parting the cities, those bright burning horses And everyone is hiding, no one makes a sound And I’m by your side and I’m holding your hand Bright horses of wonder springing from your burning hand And everyone has a heart and it’s calling for something And we are all so sick and tired of seeing things as they are Horses are just horses and their manes aren’t full of fire And the fields are just fields and there ain’t no Lord And everyone is hidden and everyone is cruel And there is no shortage of tyrants and no shortage of fools And the little white shape dancing at the end of the hall Is just a wish that time can’t dissolve at all This world is plain to see It don’t mean we can’t believe In something and any way My baby’s coming back now On the next train I can hear the whistle blowing I can hear the mighty roar I can hear the horses prancing In the pastures of the Lord Oh the train is coming And I’m standing here to see And it’s bringing my baby Right back to me Well there are some things That are hard to explain But my baby’s coming home now On the 5.30 train
Во-первых, продолжая музыкальную тему, саундтреки. Их много. Очень. Вот лишь несколько на мой взгляд наиболее известных:
«Дорога» (участвовал в записи муз.сопровождения)
«Бэтмен навсегда» («There Is a Light»)
«Шрек - 2» (People Ain’t No Good»)
«Настоящий детектив» («Honey Bee», «All The Gold In California»)
Ну и уже упомянутые выше «Гарри Поттер» и «Острые козырьки» (хотя «Red right hand» где только не звучала).
Во-вторых, Кейв пишет сценарии. Из наиболее известных - «Самый пьяный округ в мире» (2012, реж. Дж.Хиллкоут)
В-третьих, он сам появляется в эпизодических ролях. Из наиболее известных – в фильме «Как трусливый Роберт Форд убил Джесси Джеймса» (2007, реж. Э.Доминик)
«И узре Ослица Ангела Божия» («And the Ass saw the Angel», роман, 1989). Выражаю благодарность Джейн Финн, восстановившей многие посты старого Дрима, в том числе и мой обзор на эту книгу.
«Смерть Банни Манро» («The Death of Bunny Munro», роман, 2009)
«Король Чернило I, II» («King Ink I, II», сборники поэзии, пьес, публицистики, 1988, 1997)
А также не выходившие на русском:
«The complete lyrics», 2001, 2007, 2013, сборники поэзии, отчасти повторяющие «Король Чернило», но более полные
«The sick-bag song», 2015, еще один сборник, куда, помимо стихов, вошли дневниковые заметки, сделанные в ходе гастролей. Название как раз и отражает суть этих заметок, сделанных «на коленке» (а точнее, на блевательных пакетах) во время бесконечных перелетов.
«Stranger than kindness», 2020. Отгадайте что?) Новый сборник, со стихами, заметками, фотографиями, рисунками и всем таким прочим.
На последних трех источниках не привожу конкретных ссылок, только на главную страницу, иначе получится слишком много. Хотя, по хорошему, и на остальных сайтах тоже использовалось несколько страниц, а ссылка приводится только на самую, на мой взгляд, важную.
У меня, кажется, входит в традицию в конце поста писать этакий «оправдательный блок» с собственноручным разбором своих же косяков))
Что ж, за всё время обитания на Дриме, как ни странно, это мой первый пост в разделе Музыка. И это было капец как сложно! И из-за обилия информации (которую пришлось безжалостно ужимать), и из-за разнообразия вставленных «медиа»: пришлось прошерстить и музыку, и видео, и тексты, и фото – бррр. К тому же, надо сказать, в музыке я в принципе немногое понимаю: музыкальной грамоте не обучена, в ноты не попадаю при попытке петь, а на гитаре разве что «смерть клопа» могу сыграть.
Надеюсь, получилось не так уж плохо. Надеюсь, не перегружено, но информативно. И надеюсь, все аудио и видео прикрепились, отображаются и работают.
Как всегда, буду рада критике, отзывам и предложениям)